... 90003132

عوامل موثر در بهینه سازی فرایند سرویس جمع آوری و توزیع مرسولات پستی

ارسال مرسوله‌ها در دنیای امروز با استفاده از خدمات شرکت‌های پست دولتی و خصوصی، خدمات پست سریع USPS و خدمات پیک انجام می‌شود. سرویس جمع آوری و توزیع مرسولات در تمامی این روش‌ها بخش اعظم فرآیند را تشکیل می‌دهد و با دیگر فرآیندها نیز در ارتباط است. گستردگی خدمات این بخش، به‌ شکلی است که هرگونه بهینه‌سازی در آن می‌تواند عاملی برای کاهش زمان ارسال مرسوله‌ها، کاهش هزینه‌های ارائه خدمات و افزایش رضایت مشتریان شود. بنابراین در این مطلب از جابار با راهکارهای بهینه‌سازی این سرویس و بخش‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

بهینه‌سازی انبار برای بهینه‌سازی سرویس جمع آوری و توزیع

انبار قلب تپنده سرویس‌های پستی و نقطه اتصال دو بخش جمع‌آوری و توزیع است. بنابراین کیفیت فرآیندها در بخش انبار تاثیر مستقیم بر کیفیت خدمات پستی دارد. انبار ممکن است در کسب‌وکار شما فقط شامل یک اتاق باشد که در آن مرسوله‌هایی را برای مشتریان خود آماده و ارسال می‌کنید. در سرویس‌های پستی اما انبارها بسیار بزرگ‌تر هستند و همزمان محلی برای دریافت مرسوله‌ها، دسته‌بندی و سازماندهی آن‌ها و آماده کردن آن‌ها برای توزیع می‌باشند.

استفاده از راهکارهای اتوماسیون در بخش انبار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال هرقدر شما کاغذبازی کمتری داشته باشید و از راه حل‌های مبتنی‌بر رایانه، برچسب‌های قابل ردیابی دیجیتالی و سیستم‌های متمرکز استفاده کنید، زمان انجام فرآیندهای انبارداری کاهش می‌یابد. پشتیبان‌گیری، بازیابی و بایگانی داده‌ها نیز باید به‌طور کامل با فرآیندهای دیجیتالی انجام شوند.

در سرویس جمع‌آوری و توزیع، حمل‌ونقل حرف اول را می‌زند

هدف اساسی سرویس‌های پستی و همچنین کسب‌وکارهای مدل پیک در این است که مرسوله‌ها یا خریدهای مشتریان در کمترین زمان و در ایمنی کامل به دست مشتریان یا افراد مورد نظر برسند. برای دستیابی به این هدف، وسایل نقلیه و رانندگان آن‌ها نقش بسیار پررنگی دارند. بنابراین باید با راهکارهای بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل در سرویس پستی خود آشنایی داشته باشید.

برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • تمامی مسیرهای ممکن در زمان جمع‌آوری بسته‌های پستی و نیز در زمان توزیع بسته‌های پستی را بررسی کنید و مسیرهای بهتر و مسیرهای جایگزین برای مواقع خاص را مشخص کنید.
  • از ردیاب‌های جی پی اس‌ خودرو استفاده کنید. این ردیاب‌ها در کنار یک پلتفرم متمرکز جی پی اس به شما کمک می‌کنند تا در هر لحظه بدانید وسایل نقلیه ناوگان شما در چه مکانی هستند و کدام مسیر را طی می‌کنند.
  • نظارت دائمی بر وسایل نقلیه باعث پیشگیری از موارد گم شدن مرسوله‌های پستی، کاهش زمان جمع آوری و توزیع مرسوله‌ها و افزایش رضایت مشتریان می‌شود.

از لیبل‌های هوشمند دربسته‌بندی مرسوله‌ها استفاده کنید

برچسب‌گذاری مرسوله‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارها برای نظارت دقیق بر سرویس جمع آوری و توزیع مرسولات پستی است. این برچسب‌ها معمولا دارای بارکد، آرم شرکت و اطلاعات مهم حمل‌ونقلی هستند. همچنین شما باید این برچسب‌ها را متناسب با نیازهای شرکت خود و گستره مرسوله‌ها از نظر نوع محتویات انتخاب کنید. با این حال اگر به‌دنبال بهینه‌سازی فرآیندها در جمع آوری و توزیع هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از لیبل‌های هوشمند استفاده کنید.

برخی از این برچسب‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

لیبل‌های هوشمند RafMore:

RFID و بارکدها، برای ردیابی و شناسایی محصولات در مدیریت تدارکات و زنجیره تامین استفاده می‌شود. بارکدها از مجموع حروف و اعداد چاپ شده روی برچسب تشکیل می‌شوند که می‌توانند توسط بارکدخوان اسکن شوند تا محصول را شناسایی کنند. از سوی دیگر، RFID  از امواج رادیویی برای انتقال داده‌ها از یک برچسب متصل به محصول به یک خواننده RFID استفاده می‌کند.

RFID مزایای متعددی نسبت به بارکد دارد، از جمله توانایی خواندن چندین برچسب به طور همزمان. این موضوع می‌تواند به ساده‌سازی عملیات و بهبود کارایی در انبارها و مراکز توزیع، کمک کند. برچسب‌های RFID، همچنین از بارکدها بادوام‌تر هستند و در طول زمان آسیب نمی‌بینند یا فرسوده نمی‌شوند.

با این‌حال، برچسب‌ها و خواننده‌های RFID معمولا گران‌تر از بارکد هستند، علاوه بر این، همه محصولات برای برچسب گذاری RFID مناسب نیستند، مانند محصولاتی با مواد فلزی یا مبتنی بر آب، که می‌توانند با سیگنال‌های RFID تداخل داشته باشند. به طور خلاصه، هر دو فناوری RFID و بارکد دارای مزایا و معایب خود هستند و شرکت‌ها بسته به نیازها و ماهیت عملیات خود می‌توانند از  یکی یا هر دو استفاده کنند.

لیبل‌های QR Code:

این لیبل‌ها در حال حاضر کارایی گسترده‌ای دارند و مزیت آن‌ها نیز در این است که به‌سادگی از طریق دوربین تلفن‌های همراه و نرم‌افزار مربوط به این فناوری‌ خوانده می‌شوند و تمامی افراد می‌توانند به اطلاعات لازم از طریق اسکن این نوع کدها دسترسی داشته باشند.

لاکرهای هوشمند؛ انقلابی در سرویس جمع‌آوری و توزیع

یکی از راهکارهای بهینه‌سازی سرویس جمع‌آوری و توزیع مرسولات پستی استفاده از لاکرهای هوشمند است. این سیستم می‌تواند یک سیستم مکمل در شرکت‌های پستی و همچنین کسب‌وکارهای اینترنتی باشد. برای مثال: آمازون از جمله شرکت‌هایی است که از این لاکرها به‌عنوان یکی از راهکارهای توزیع محصولات خود استفاده می‌کند. همچنین بسیاری از شرکت‌های پست و فروشگاه‌های آنلاین، از  این سیستم استفاده می‌کنند.

لاکرهای هوشمند چگونه ساختار سیستم را تغییر می‌دهند؟

در یک سیستم سنتی پست، طی فرآیند جمع آوری، مرسوله‌ها توسط ناوگان حمل‌ونقل به یک یا چند انبار منتقل و سازماندهی می‌شوند. در مرحله بعدی این مرسوله‌ها توسط ناوگان و کارمندان به درب منزل افراد یا شرکت‌ها ارسال می‌شوند. اما لاکرهای پستی، ساختار پست و خدمات ارسال را تغییر داده‌اند. در این روش، یک کسب‌وکار می‌تواند در یک مرحله چندین مرسوله‌ را به یک لاکر منتقل کند و سپس مشتریان، به محل لاکر مراجعه می‌کنند و مرسوله‌ها را تحویل می‌گیرند.

برخی از مزایای لاکرهای هوشمند را با هم مرور می‌کنیم:

  • لاکرها صندوق‌های هوشمندی هستند که در مکان‌هایی خاص مانند داخل شعب شرکت‌های پست، داخل بازارها و مراکز تجاری، پایانه‌های حمل‌ونقل و … قرار می‌گیرند و معمولا در مسیرهای پر رفت‌وآمد هستند.
  • لاکرها دارای سازه‌های بسیار مستحکم از جنس فولاد تقویت شده هستند و علاوه ‌بر این دارای یک سیستم نظارت تصویری می‌باشند؛ بنابراین از نظر ایمنی در بهترین شرایط قرار دارند.
  • لاکرهای هوشمند از جمله لاکرهای شرکت جابار به‌ دلیل امکان یکپارچه‌سازی با نرم‌افزارهای مدیریتی، امکان مدیریت همزمان چندین لاکر و تمامی خدمات پستی را به شما می‌دهند.

با لاکرهای هوشمند جابار بهترین خدمات پستی را ارائه دهید

جابار مجموعه‌ای است که امکان ارائه خدمات پست و ارسال مبتنی‌بر لاکرهای هوشمند را در ایران فراهم کرده است. ما در این مجموعه، لاکرهای هوشمند‌ را با ابعاد مختلف در سطح شهر مستقر کرده و در اختیار کسب‌وکارهای گوناگون و عموم مردم، قرار می‌دهیم. صرفه‌جویی در فضا، زمان و هزینه و همچنین ایمنی بالا و فرآیند بدون تماس از جمله مزایای استفاده از لاکرهای هوشمند جابار هستند.

با استفاده از این لاکرها می‌توانید بدون نیاز به اپراتور و با استفاده از سیستم‌های خودکار، خدمات جمع‌آوری، ارسال، مرجوعی و… را در کمترین زمان به مشتریان خود ارائه دهید.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۲-۱۸