... 90003132

لاکر هوشمند و تجارت الکترونیک

مقدمه

لاکرهای هوشمند، صندوق‌های الکترونیکی و کاملا هوشمند هستند که، در یکی از نقش‌های خود، می‌توانند به عنوان مکان‌های تحویل جایگزین عمل کنند یا بسته به تراکم، یک شبکه تحویل مستقل را تشکیل دهند.

تجارت الکترونیک در حال تغییر دادن شکل رقابت، سرعت اقدامات، جریان تعاملات، محصولات و پرداخت توسط مشتریان به شرکت‌ها و از شرکت ها به تامین کنندگان می‌باشد؛ هم‌اکنون، انتظارات خریداران از سرعت و تحویل به موقع مرسولات به عنوان چالشی برای شرکت‌های تجارت الکترونیکی مطرح شده است.

با از بین رفتن همه‌گیری بیماری کرونا، مردم در حال بازگشت به  خرید و حضور فیزیکی در فروشگاه‌ها هستند، با این حال، به نظر نمی‌رسد میزان خرید آنلاین کاهش یافته باشد، برخی از مردم ممکن است به خرید آنلاین ادامه دهند زیرا میل به خرید آنلاین تبدیل به نوعی عادت برای آن‌ها شده است؛ برخی دیگر ممکن است این کار را انجام ندهند زیرا براین باور هستند که خرید سنتی در مقایسه با خریدهای آنلاین (تجارت الکترونیک) راحت‌تر است. اما منظور از راحتی چیست؟

راحتی عنصری کلیدی در تجارت الکترونیک

راحتی، به عنوان عنصر کلیدی برای فرآیندهای تصمیم‌گیری به شمار می‌رود. وقتی نوبت به خرید می‌رسد، راحتی با زمان، مکان، روش‌های پرداخت، اطلاعات ارائه شده و گزینه‌های تحویل طنین‌انداز می‌شود.

راحتی عنصری کلیدی در تجارت الکترونیک

همانطور که نمودار فوق نشان می‌دهد طبق نظرسنجی انجمن National Retail Federation علاوه بر، قیمت و کیفیت عنصری که بیشترین اهمیت را برای خریداران دارد، «راحتی» است.

“۹۷٪ از خریداران آنلاین فرایند خرید خود را نیمه کاره رها کرده‌اند؛ زیرا به اندازه کافی راحت نبوده است.” این نشان می‌دهد که خرده‌فروشان و تجارت الکترونیک باید به‌جای قیمت و یا کیفیت بر جنبه‌های دیگر تمرکز کنند تا ارزش پیشنهادی برجسته‌ای را برای خریداران به منظور داشتن یک «فرایندی راحت» ارائه دهند. دو نکته مهم دیگر که شرکت ها باید در مورد راحتی خرید آنلاین در نظر بگیرند این است:

  1. راحتی برای کدام بخش‌های کسب‌وکار اهمیت بیشتری دارد؟
  2. در چه مرحله‌ای از فرایند خرید بیشتر معنی را پیدا می‌کند؟

خرید شخصی‌سازی شده عاملی مهم برای راحتی تجارت الکترونیک

در این مرحله، با دیدن آمار ذیل می‌توانیم نتیجه بگیریم که راحتی، در تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان تفاوت ایجاد می‌کند. در گزارش تجارت الکترونیکی منتشر شده در وب سایت Martech.org در سال ۲۰۲۲، توضیح داده شده است که در سال ۲۰۲۲ تجربه خرید شخصی سازی شده برای برندها یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود؛ برای شخصی‌سازی، نوع کسب‌وکار، عادات خریداران، ویژگی‌های محصول و غیره استراتژی‌های زیادی وجود داردکه می‌توان آنها را پیاده‌سازی کرد. در واقع، ادعا شده است که استراتژی خرید آنلاین تحویل در فروشگاه (BOPIS) باعث بهبود راحتی خریداران تا ۷۰% شده است.

خرید شخصی‌سازی شده عاملی مهم برای راحتی تجارت الکترونیک

نظرسنجی شرکتIPC Cross-Border E-Commerce Shopper  در سال ۲۰۲۰ به بررسی تجربیات بیش از ۳۳۰۰۰ مصرف‌کننده جهانی در ۴۰ کشور جهان و ترجیحات مصرف‌کنندگان نسبت به نقطه‌ی تحویل مرسولات پرداخته است. در طی این نظرسنجی از پاسخ دهندگان پرسیده شد که از کدام نقطه‌های تحویل در سال گذشته استفاده کرده‌اند؟

بیشترین درصد از مکان مورد استفاده تحویل در درب منزل (۸۶٪ ) و پس از آن تحویل در صندوق پستی (۷۸٪)، اداره پست (۵۱٪) و ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان از لاکرهوشمند استفاده کرده‌اند از این میان ۱۷ درصد پاسخ داده‌اند که در ۱۲ ماه گذشته بین ۶ تا ۱۰ بار از لاکر هوشمند استفاده کرده‌اند.

افزایش حضور فیزیکی تجارت الکترونیک در خیابان‌ها با لاکر هوشمند

به طور کلی افزایش بازار تجارت الکترونیک، بسیاری از خرده‌فروشان سنتی را مجبور کرده است که تمرکز بیشتری در خصوص آنلاین شدن کسب‌وکار خود بگذارند که این امر، در کمتر شدن حضور مردم در فروشگاه‌های فیزیکی نسبت به سال‌های گذشته بی‌تاثیر نبوده است. برای مثال در بریتانیا در سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۷۰۰۰ خرده‌فروش فروشگاه‌های خود را با نام‌های معروفی مانند Debenhams، Johnlewis و Boots تعطیل کردند. بزرگترین مورد برجسته، خرده‌فروشی مد برند GAP بود، آن‌ها تصمیم گرفتند تمام فروشگاه‌های خود را در بریتانیا تعطیل کند و پس از مواجهه با افزایش رقابت و فشارهای همه‌گیر، فقط به تجارت آنلاین بپردازند. ادغام لاکر هوشمند در زنجیره تامین این خرده‌فروشان، آن‌ها را قادر می‌سازد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها حضور فیزیکی خود را در خیابان‌ها افزایش دهند.

سخن پایانی

لاکرهای هوشمند کاملاً مناسب یک تحویل ایمن در نقطه‌ی تحویل (Last-Mile) هستند، به خصوص در طول یک بیماری همه‌گیر مانند کرونا که کاهش تماس فیزیکی توسط مصرف‌کنندگان و مأمورین پست به طور یکسان ترجیح داده می‌شود.

از جمله دیگر مزایای لاکر هوشمند کمک به کاهش تأثیر بر محیط زیست است:

  1. نرخ موفقیت تحویل بسته در مراجعه اول را بالا می‌برد.
  2. در کاهش میزان مسیرهای طی شده توسط کوریر تاثیر به سزایی دارد.

بنابراین، لاکرهای هوشمند برای تجارت الکترونیک این امکان را بوجود می‌آورد که کالای خود را سریع‌تر به مشتریان تحویل دهد، زیرا نیازی به منتظر ماندن شخص برای رسیدن یا یافتن آن ندارند. همچنین، لاکرهای هوشمند برای تجارت الکترونیک به کاربر نهایی این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ملاقات حضوری با پیک، انعطاف‌پذیری زمانی و مکانی لازم را برای جمع آوری کالاهای خود را داشته باشد.

با نگاهی به روندهای فعلی، چگونه انتظار می‌رود تجارت الکترونیک رشد ثابتی داشته باشد؟ قابل پیش‌بینی است که سرمایه‌گذاری فزاینده‌ای از سوی شرکت‌های پست و لجستیک برای حل مسائل مربوط به هزینه لست مایل شرکت‌های تجارت الکترونیک انجام شود. بنابراین، اگر یک لاکر هوشمند در خیابان محل سکونت شما یا در ایستگاه مترویی که معمولاً استفاده می‌کنید، ظاهر شود، نباید تعجب کنید. اگر یک شرکت پست لجستیکی یا تجارت الکترونیک هستید که به دنبال استفاده از سیستم شبکه لاکرهای هوشمند هستید؛ با ما در ارتباط باشید.

منابع:

  1. https://www.smartinsights.com/ecommerce/customer-experience-examples/convenience-is-driving-e-commerce-growth-and-influencing-consumer-decisions/
  2. https://www.ipc.be/services/markets-and-regulations/cross-border-shopper-survey
  3. https://nrf.com/research/consumer-view-winter-2020

مطلب مرتبط:

تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۲۵