... 90003132

نقطه تحویل Last Mile و چالش‌های لجستیکی مرتبط | راهکارهای کاهش هزینه این مرحله

نقطه تحویل Last Mile؛ اصطلاحی مهم در صنعت پست و لجستیک

ارسال کالا توسط شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پستی (کوریرها)، فرایندی بسیار طولانی دارد. آخرین مرحله این فرایند، نقطه تحویل Last Mile است. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تقریبا ۵۳ درصد هزینه حمل و نقل کالا را شامل می‌شود. حال با افزایش تعداد کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا و همچنین ویژگی “ارسال رایگان”، هزینه بالای نقطه تحو‌یل Last Mile به یک مشکل بسیار بزرگ برای شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پستی (کوریرها) تبدیل شده است. چرا که مشتریان دیگر تمایلی به پرداخت هزینه حمل و نقل کالا ندارند و کسب‌وکارهای آنلاین و شرکت‌های پستی، خود باید تمام هزینه نقطه تحویل را پرداخت کنند. در این مطلب، با این مفهوم و راهکارهای کاهش هزینه آن آشنا می‌شویم.

نقطه تحویل Last Mile چه مفهومی دارد؟

نقطه تحو‌یل Last Mile اصطلاحی است که برای حمل و نقل کالا از نزدیک‌ترین مرکز توزیع به مقصد نهایی مانند خانه یا محل کار استفاده می‌شود. این اصطلاح معمولا در حوزه تحویل غذا، زنجیره تامین سازمانی و ارائه خدمات پستی استفاده می‌شود. نقطه تحو‌یل Last Mile در اصل در حوزه مخابرات استفاده می‌شود اما در صنعت لجستیک و پست نیز بسیار کاربرد دارد. باید اشاره کرد که نقطه تحویل، گران‌ترین و زمان‌برترین بخش فرایند حمل و نقل و تحویل کالا است. چرا که اهمیت بسیار زیادی در جلب رضایت مشتریان دارد و باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مشکلات شرکت‌های پستی در زمینه نقطه تحویل Last Mile

اگر تا به حال، کالایی را به‌صورت آنلاین خریداری کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که در فرایند ارسال، زمان زیادی صرف مرحله‌ی ارسال  می‌شود. این مرحله دقیقا همان نقطه تحویل است که شامل اتلاف هزینه و زمان زیاد می‌شود. چرا که در زمان تحویل مرسولات پستی، مرسوله توقف‌های زیادی در بازه‌های زمانی کوتاه دارد. برای مثال در محیط‌های شهری، ناوگان حمل و نقل شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پستی (کوریرها) باید مسیرهای طولانی را همراه با ترافیک شدید طی کنند، این امر باعث می‌شود که زمان نقطه تحویل Last Mile به‌شدت افزایش پیدا کند.

همچنین باید اشاره کرد که با افزایش سفارشات آنلاین و رشد کسب‌وکارهای فعال در زمینه فروش آنلاین کالا، هزینه و ناکارآمدی نقطه تحو‌یل Last Mile روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در کنار افزایش هزینه و ناکارآمدی، درخواست مشتریان برای ارسال سریع‌تر کالاها و همچنین دریافت خدمات پستی به‌صورت رایگان، شرکت‌های پستی مجبور به کاهش هزینه نقطه تحویل هستند. بهترین راهکار برای کاهش هزینه و افزایش کارآمدی نقطه تحو‌یل Last Mile، استفاده از راهکارهایی مطابق با فناوری‌های روز دنیا است. چرا که مشکلات مبتنی بر فناوری، به پاسخی فناورانه نیاز دارند.

راهکارهایی برای کاهش هزینه نقطه تحویل Last Mile

همان‌طور که عنوان شد، راهکارهای متنوعی برای کاهش هزینه مرحله نقطه تحویل وجود دارند. برخی از این راهکارها مدیریتی و برخی دیگر فناورانه هستند. برای مثال استفاده از لاکرهای هوشمند جابار یکی از بهترین و مدرن‌ترین راهکارها برای کاهش هزینه نقطه تحویل Last Mile به‌شمار می‌آید.

استفاده از لاکرهای هوشمند جابار

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش هزینه مرحله نقطه تحویل Last Mile، استفاده از لاکرهای هوشمند جابار است. لاکرهای هوشمند جابار، صندوق‌های الکترونیکی هستند که در نقاط کلیدی شهر مستقر شده و به شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پستی (کوریرها) این امکان را می‌دهند که از آن‌ها به‌عنوان نقطه پذیرش یا تحویل کالا استفاده کنند. برای مثال، در یکی از مناطق پرجمعیت تهران، شرکت‌های پستی برای تحویل مرسوله باید به ده‌ها آدرس مراجعه کنند. درصورتی‌که با استفاده از لاکرهای هوشمند جابار، تحویل این مرسوله‌ها تنها در یک نقطه انجام می‌شود. با استفاده از لاکرهای هوشمند جابار، ریسک عدم حضور تحویل‌گیرنده در مقصد و در نتیجه افزایش هزینه مرحله نقطه تحویل نیز کاهش پیدا می‌کند.

گزینه‌های تحویل کالا را متنوع کنید

بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پستی (کوریرها) و کسب‌وکارهای فروش آنلاین، گزینه‌های محدودی برای ارسال مرسوله در نظر می‌گیرند. برای مثال، مشتریان تنها می‌توانند مرسولات خود را در روز بعد از سفارش یا روزهای زوج تحویل بگیرند. این امر می‌تواند هزینه مرحله نقطه تحویل Last Mile را به‌شدت افزایش دهد. چرا که در گزینه‌های محدود تحویل کالا، مشتریان ممکن است در محل حضور نداشته باشند و مرسوله به مرکز ارسال برگشت بخورد. حال با افزایش تنوع گزینه‌های تحویل کالا، احتمال برگشت مرسوله به کم‌ترین میزان ممکن می‌رسد.

از فناوری ارسال خودکاراستفاده کنید

یکی از دلایل زمان‌بر بودن مرحله نقطه تحویل Last Mile، تطبیق آدرس‌ها و ارسال کالا به‌صورت دستی است. برای مثال یک کسب‌وکار آنلاین باید روزانه صدها مرسوله را بسته‌بندی، آدرس‌گذاری و سپس ارسال کند. حال تصور کنید که تمام این فرایند طولانی و پیچیده به‌صورت خودکار انجام شود. یعنی پس از ثبت سفارش مشتری، آدرس به‌صورت خودکار به ناوگان حمل‌ونقل داده شده و آن‌ها می‌توانند پس از دریافت مرسوله از انبار، بدون نیاز به استعلام آدرس و… به سمت مقصد حرکت کنند.

بهینه‌سازی مسیرهای ارسال کالا

یکی‌دیگر از راهکارهای کاهش هزینه مرحله نقطه تحویل Last Mile، بهینه‌سازی مسیرهای ارسال کالا است. شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پستی (کوریرها) می‌توانند برای ناوگان حمل‌ونقل خود بهینه‌ترین و سریع‌ترین مسیرها را برای حمل‌ونقل مرسولات پستی در نظر بگیرند. در نتیجه این کار، ناوگان حمل‌ونقل زمان بسیار کم‌تری را در مسیر و ترافیک سپری خواهد کرد.

نظارت بر فرایند نقطه تحویل Last Mile

با استفاده از سامانه‌های نظارتی مدرن، می‌توان به‌صورت کامل و مطابق با داده‌های زنده، روی مرحله نقطه تحو‌یل Last Mile نظارت کرد. در نتیجه شما می‌توانید با جمع‌آوری داده‌ها و مشاوره، به مرور زمان موانع و خطاهای موجود در این مرحله را از بین ببرید و نقطه تحویل بهینه‌تری داشته باشید.

کاهش هزینه نقطه تحویل Last Mile با لاکرهای هوشمند جابار

لاکرهای هوشمند جابار، برای کاهش هزینه مرحله نقطه تحویل Last Mile بهترین گزینه هستند. چرا که با استفاده از این لاکرها، شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پستی (کوریرها)  می‌توانند چندین مرسوله را تنها در یک نقطه تحویل دهند. از طرف دیگر، پذیرش مرسولات پستی نیز می‌تواند تنها در یک نقطه انجام شود. شما می‌توانید برای آگاهی از شرایط استفاده از لاکرهای هوشمند جابار، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا هزینه مرحله نقطه تحو‌یل Last Mile کسب‌وکارتان به حداقل برسد.

تاریخ: ۱۴۰۱-۱۲-۲۲