حفاظت از محیط زیست توسط بهینه‌سازی لجستیک با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی پایدار به‌زودی نقش بزرگی را در پشت ‌سر گذاشتن چالش‌های حفاظت از محیط زیست ایفا خواهد کرد که در گذشته، غیرممکن به ‌نظر می‌آمدند. چنین ابتکارهایی چشم‌انداز و مدیریت لجستیک پایدار را تغییر خواهند داد.

هوش مصنوعی، چاپ سه‌بعدی و دوقلوی دیجیتال یا همان دیجی‌تویین، ابزارهای قدرتمندی هستند که در آینده قادرند به ما در به‌کارگیری زنجیره‌های تامین با مصرف کربن کم،‏ راه‌حل‌هایی نوین برای تغییر آب‌وهوا ارائه دهند.

دوقلوی دیجیتال یا همان دیجی تویین از سه عنصر تشکیل شده است. این عناصر شامل یک موجود فیزیکی در فضای واقعی، دوقلو دیجیتال در قالب نرم افزار و داده‌هایی که دو عنصر اول را به هم پیوند می‌دهد، می‌باشد و مزایای زیادی از جمله بهبود بهره‌وری عملیاتی را به دنبال دارد.

به‌طور کلی فناوری هوش مصنوعی پتانسیل‌های مختلفی در فرایندهای لجستیکی دارد. از برنامه‌ریزی مسیر بهینه‌سازی شده، گرفته تا تجزیه و تحلیل میزان تولید کربن، افزایش استفاده از دارایی‌ها و مدیریت هوشمند موجودی‌ها. هوش مصنوعی در تمام این بخش‌ها قادر خواهد بود تا زنجیره‌های تامین را کارآمدتر کرده و در نهایت نقش مهمی در شکل‌گیری شهر هوشمند با حفاظت از محیط زیست داشته باشد. تا انتهای این مقاله از جابار همراهمان بمانید تا این موضوع را بیشتر شرح دهیم.

هوش‌مصنوعی چطور می‌تواند به بهینه‌سازی منابع و حفاظت از محیط زیست کمک کند؟

کاربردهای هوش مصنوعی در بخش حمل‌ونقل، چیزی فراتر از وسایل نقلیه بدون راننده است. هوش مصنوعی در مقیاس وسیع‌تر توانایی ارائه راه حل برای انواع مشکلات در حمل‌ونقل، مشکلات مربوط به ایمنی، قابلیت اطمینان و همچنین کارایی و پایداری را دارد.

اولین راه‌حل، بهینه‌سازی بک‌هال (backhaul) است. 35درصد از مسافتی که راننده‌های کامیون طی می‌کنند، بدون بار است در این صورت این کامیون‌ها، سوخت خود را بیهوده مصرف می‌کنند. کامیون‌دارها و شرکت‌ها باید برای حل این مشکل به دنبال زدن بار در مسیر برگشت باشند.

در خارج از ایران معمولا راننده‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند اپلیکیشن‌های Convoy، Uber Freight یا Doft می‌توانند از پس چنین مشکلاتی بر آیند. این اپلیکیشن‌ها به کامیون‌دارها این امکان را می‌دهند تا بلافاصله پس از رساندن محموله، بارهای برگشتی را رزرو کنند. با این کار علاوه ‌بر مدیریت زمان بسته ارسالی، دی‌اکسید کربن کمتری تولید خواهند کرد.

هوش مصنوعی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از صنعت برق، نیز کمک خواهد کرد. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان شبکه برق را بهینه‌سازی کرد و افزایش بهره‌وری انرژی ایجاد کرد.

هوش مصنوعی با تشخیص موثر تقاضای انرژی، تولید انرژی را نیز بر همان اساس تنظیم می‌کند. برای مثال گوگل موفق شده تا از هوش مصنوعی خود برای کاهش گرمای مصرفی مراکز داده‌اش تا 40درصد استفاده کند. اگر موفق شویم چنین روشی را در تمام زمینه‌ها در پیش گیریم، گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 به نصف میزان کنونی کاهش می‌دهیم و به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کنیم.

چگونه بخش خصوصی می‌تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کند؟

کسب‌وکارها باید برای حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در سه، پنج و ده سال آینده برنامه منسجمی داشته باشند و همچنین به آن عمل کنند، حتی اگر هزینه‌بر باشد. کسب‌وکارها معمولا بیشتر روی پس‌انداز سرمایه و کسب درآمد تمرکز می‌کنند، اما باید حفاظت از محیط زیست را در اولویت قرار دهند. دلیل اصلی حل‌نشدن بحران آب‌وهوا این است که از نظر شرکت‌ها سودی برایشان ندارد.

شرکت‌های حمل‌ونقل ممکن است هنگام استفاده از هوش مصنوعی با چالش‌هایی مانند نیاز به کامپیوترهای قوی و اعتماد نداشتن به فناوری‌های جدید مواجه شوند. همچنین ممکن است در استفاده از چنین راه‌حل‌هایی با دیگر شرکت‌ها رقابت کنند که قطعا در ابتدای مسیر دشوار خواهد.

اما این شرکت‌ها باید بدانند که یکی از اصلی‌ترین نیازهای شهر هوشمند، استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های به روز همچون لاکرهای هوشمند است. زیرا با استفاده از این فناوری‌های هوشمند نه تنها امکان بهینه‌ساز ی فرایندها برای شرکت ها امکان‌پذیر است، بلکه قدمی در راستای حفظ محیط زیست نیز خواهند برداشت.

هفت راه برای بهینه‌سازی لجستیک پایدار با هوش مصنوعی

فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی را در لجستیک پایدار ایفا می‌کنند تا شبکه‌های حمل‌ونقل پایدارتری از نظر زیست‌محیطی بسازند. برای رسیدن به چنین اهدافی از راه‌های زیر استفاده می‌کنند:

1. ارزیابی پایداری برای حفاظت از محیط زیست

استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی انتشار کربن در مراحل اولیه تولید، تاکنون رواج بسیار زیادی داشته است. هوش مصنوعی از پلتفرم‌هایی پشتیبانی می‌کند که فرصت‌ها را شناسایی کرده و خطرات را در رتبه‌بندی‌های ESG (محیط‌زیست، اجتماعی و حاکمیتی) ارزیابی می‌کنند. این راه‌حل‌های جامع با غربالگری و نقشه‌برداری ریسک‌ها در سراسر زنجیره تامین و ایجاد کارت‌های امتیاز با رتبه‌بندی‌های معتبر، راهنمایی‌هایی درباره مدیریت پایداری و عملکرد ارائه می‌دهند.

2. طراحی چرخه

هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی طراحی چرخه برای استفاده مجدد، نوسازی یا فرصت‌های بازیافت در زنجیره‌های تامین کسب‌وکارها نیز کاربرد دارد. متخصصان قادر هستند تا از نرم‌افزارها برای بهینه‌سازی برنامه‌ریزی مسیر، استفاده از دانش موجود برای بهبود ارسال بسته پستی و فرایندهای مدیریت بازگشت استفاده کنند. هوش مصنوعی به بهبود زیرساخت‌های لجستیک معکوس، لازم برای «بستن حلقه تکرار» محصولات و مواد اولیه کمک می‌کند. این هدف با بهبود طبقه‌بندی‌ها و جداسازی محصولات، تولید مجدد قطعات و بازیافت مواد، دست‌یافتنی است.

3. بهینه‌سازی تحویل در راستای حفاظت از محیط زیست

الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا با پیش‌بینی الگوهای عرضه و تقاضا و همچنین شناسایی اختلالات احتمالی، عملیات زنجیره تامین خود را بهینه کنند. هوش مصنوعی الگوهای آب‌وهوایی، رفتار مصرف‌کننده و الگوهای حمل‌ونقل را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. این سیستم هوشمند به شرکت‌ها کمک خواهد کرد تا با به ‌حداقل رساندن ضایعات و کاهش ردپای کربن فرایندهای خود را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

4. بهینه‌سازی انرژی

هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک خواهد کرد. با تجزیه و تحلیل داده‌های مصرف انرژی و شناسایی فرصت‌ها برای بهبود بهره‌وری، مصرف انرژی خود را بهینه کنند. این فرایندها شامل به حداقل رساندن برق مورد استفاده در دفاتر و تاسیسات با توجه به ظرفیت می‌شوند.

5. بهینه‌سازی کشتی‌ها، کامیون‌ها و هواپیماها

اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کارایی و ترکیب سیستم‌های حمل‌ونقل دریایی، داخلی و هوایی را نیز بهبود می‌بخشند. متخصصان می‌توانند مدل‌های جدید مجهز به هوش مصنوعی را برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، پیش‌بینی نیازها و بهبود کارایی در عملیات توسعه دهند.

6. پیش‌بینی تقاضا

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند از طریق پیش‌بینی میزان تقاضای احتمالی، اطلاعات دقیقی در رابطه با نیاز به کاهش یا افزایش تولید اعلام کند. چنین چیزی در کسب‌وکار اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا درک بهتر تقاضا و الگوهای خرید منجر به دستیابی به اطلاعات صحیح جهت تولید و جلوگیری از  اتلاف منابع و … می‌شود.

7. ارزیابی شراکت

هوش مصنوعی برای ارزیابی شرکا و تامین‌کنندگان در جهت ارائه خدمات پایدار(دوست‎‌دار محیط‌ زیست) و همچنین شناسایی زمینه‌های بالقوه برای پیشرفت و بهبود در بخش‌های مختلف کاربرد دارد. کسب‌وکارها با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود درباره عملکرد تامین‌کننده (از جمله میزان انتشار کربن) قادر خواهند بود تا درباره شرکای خود تصمیم‌های بسیار مهمی بگیرند.

لاکرهای هوشمند جابار، با بهینه‌سازی فرایندهای لجستیکی نقش مهمی در کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی دارند. تردد ماشین‌ها و یا موتورهای حمل‌و‌نقل‌ شرکت‌های عرضه‌دهنده خدمات پست و لجستیک و فروشگاه‌های آنلاین به دلیل حجم بالای سفارشات آن‌ها، در سطح شهرها بسیار زیاد است. در نتیجه این کسب و کارها روزانه می‌بایست چندین بسته را در هر منطقه از سطح شهر به مقصد برسانند. اما به کمک لاکرهای هوشمند می‌توان چندین مقصد در یک منطقه را در یک ایستگاه لاکر هوشمند، تحویل داده و در نتیجه تردد وسایل حمل‌و‌نقل در مسیرها بسیار کاهش داد و در نتیجه قدمی موثر در حفظ محیط زیست برداشت.

در این لینک مزایای استفاده از لاکرهای هوشمند جابار را برای شرکت‌های عرضه‌دهنده خدمات پست و لجستیک مطالعه نمایید.

تاریخ: 2024-01-13