بهینه سازی زیرساخت لجستیکی چه مزایایی دارد و چطور انجام می‌شود؟

لجستیک را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری دانست. این بخش در کسب‌وکارهای فعال در صنعت پست و لجستیک و تجارت الکترونیک اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. درواقع لجستیک، حرکت کالاها یا محصولات از نقطه ابتدایی زنجیره تامین تا نقطه انتهایی آن است و به همین خاطر باید در تمام مراحل خود بهینه باشد. بهینه سازی زیرساخت لجستیکی فرایندی است که کسب‌وکارهای بزرگ می‌بایست به‌شدت آن را جدی ‌بگیرند. کسب‌وکارهای کوچک نیز طی سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای به این فرایند داده و به دنبال بهینه‌سازی زیرساخت‌های لجستیکی خود هستند. اما این موضوع چه مزایایی دارد و چگونه انجام می‌شود؟ در این مطلب از جابار به این دو سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

بهینه سازی زیرساخت لجستیکی چه مفهومی دارد؟

قبل از این که بهینه سازی زیرساخت لجستیکی را تعریف کنیم، بهتر است به سراغ بررسی زیرساخت در لجستیک برویم. به‌طور کلی انبار یا فضای ذخیره‌سازی کالا، قسمت بسته‌بندی، موجودی، حمل و نقل و کنترل، پنج زیرساخت یا المان اصلی لجستیک به‌شمار می‌آیند. حال باید گفت که بهینه سازی زیرساخت لجستیکی استراتژی است که شرکت‌ها برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای داشتن عملیات زنجیره تامین سریع‌تر و کارآمدتر استفاده می‌کنند. در این استراتژی، هر پنج المان لجستیک باید به‌صورت مساوی یا پله‌ای بهینه‌سازی شوند. استراتژی‌های بهینه سازی زیرساخت لجستیکی باید بتوانند فرصت‌های در دسترس را به‌خوبی شناسایی و از آن‌ها استفاده کنند.

مزایای بهینه سازی زیرساخت لجستیکی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، بهینه سازی زیرسا‌خت لجستیکی درواقع انتخاب بهترین، ارزان‌ترین و کارآمدترین راهکار برای برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای فرایند لجستیک است. درواقع لجستیک می‌تواند با چالش‌های متعددی مانند تاخیر در تحویل کالاها یا آسیب به آن‌ها در زمان جابه‌جایی روبه‌رو شود. بهینه‌سازی زیرساخت‌های لجستیک باید بتواند با این چالش‌ها به‌خوبی مقابله کند.

برخی از مهم‌ترین مزایای بهینه سازی زیرساخت لجستیکی عبارت‌اند از:

  • کاهش هزینه‌ها
  • ایجاد درآمد و سود بیشتر
  • بهبود عملکرد لجستیک
  • بهبود همکاری لجستیکی
  • امکان مدیریت یکپارچه لجستیک
  • بهبود کیفیت زیرساخت‌ها و فرایند لجستیک
  • بهبود برنامه‌ریزی لجستیک

راهکارهایی برای بهینه سازی زیرساخت لجستیکی

به تعداد کسب‌وکارهای موجود در بازار، راهکارهایی برای بهینه سازی زیرساخت لجستیکی وجود دارد. به همین خاطر صاحبان کسب‌وکارها باید از میان این راهکارها، بهینه‌ترین، مقرون‌به‌صرفه‌ترین و در نهایت بهترین راهکار را انتخاب کنند. در ادامه با 7 راهکار برای بهینه سازی زیرساخت لجستیکی آشنا می‌شویم.

زیر ساخت لجستیکی باید مدرن و فناوری محور باشد

تمام المان‌های لجستیک مانند انبار، بخش موجودی، بسته‌بندی، کنترل و حمل و نقل طی زمان دچار تغییرات زیادی می‌شوند. عموما فناوری می‌تواند سطح کارایی این بخش‌ها را به طرز قابل توجهی دچار تحول کند. برای مثال سیستم‌های مدیریت انبار و موجودی می‌توانند به‌خوبی در تامین کالاها و اعلام موجودی آن‌ها نقش داشته باشند و روش‌های سنتی را کنار بزنند. همچنین استفاده از فناوری‌های روز، همچون لاکرهای هوشمند نیز  می‌تواند به عنوان یک زیرساخت لجستیکی در بهینه‌سازی زمان و هزینه به فعالان حوزه پست و لجستیک و تجارت الکترونیک کمک شایانی کند. به همین خاطر یکی از راهکارهای برتر برای بهینه‌سازی زیرساخت‌های لجستیک، مدرن‌سازی آن‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است.

نظرات مشتریانتان را اعمال کنید

جلب رضایت مشتری، هدف نهایی بهینه‌سازی زیرساخت لجستیکی است. درواقع کسب‌وکارها هر برنامه‌ریزی و فعالیتی انجام می‌دهند تا میزان رضایت مشتریانشان افزایش پیدا کند. برای مثال اگر مشتریانتان به حفاظت از محیط زیست اهمیت بالایی می‌دهند و می‌خواهند ناوگان حمل و نقل شما برقی باشد، باید از تمام پتانسیل‌های موجود برای برآورده کردن این خواسته استفاده کنید. همچنین شاید برای ارائه خدمات سریع‌تر نیاز باشد تا بسته‌های پستی را با پهپاد یا خودرو بدون سرنشین تحویل مشتریان دهید.

زیرساخت‌ها را به‌صورت مداوم بازبینی کنید

هر یک از زیرساخت‌های لجستیکی برای مدت زیادی می‌توانند به عملکرد بهینه خود ادامه دهند. اما نباید فراموش کرد که هر فرایند و سیستمی بعد از مدتی به ارتقا و بازنگری نیاز دارد. این امر تنها با بازدید مداوم و بررسی ممکن است. درواقع شما باید به‌صورت دوره‌ای و منظم از زیرساخت‌های لجستیک کسب‌وکار خود بازدید کرده و برای بهبود عملکرد، ایمنی و … آن‌ها تصمیماتی بگیرید. برای مثال، بررسی پروتکل‌های ایمنی یا قفسه‌های انبار از مهم‌ترین موارد در این زمینه به‌شمار می‌آیند.

روی توسعه کارکنان خود سرمایه‌گذاری کنید

بخش بزرگی از زیرساخت لجستیک کسب‌وکار شما توسط کارکنانتان اداره می‌شود. به همین خاطر عملکرد نهایی زیرساخت‌های لجستیکی به عملکرد کارکنانتان وابسته است. شما باید با آموزش آن‌ها با برگزاری کارگاه‌های مختلف، سطح دانش کارکنانتان را افزایش دهید. داشتن کارکنان دارای دانش و تجربه، می‌تواند مزایای زیادی برای فرایند زنجیره تامین و لجستیک شما داشته باشد.

هزینه‌ها را کاهش دهید؛ از مهم‌ترین راهکارهای بهینه سازی زیرساخت لجستیکی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاهش هزینه‌ها در بهینه سازی زیرساخت لجستیکی در راهکارها و مزایا دیده می‌شود. به‌طور کلی، شما همواره باید به دنبال ابزارها، تامین‌کنندگان و شرکایی باشید که بهترین خدمات را با بهترین قیمت ارائه می‌دهند زیرا این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید زیرساخت لجستیکی کارآمد و در عین حال ارزان داشته باشید. به همین خاطر، هزینه‌های عملیاتی شما کاهش یافته و حاشیه سود و درآمد کسب‌وکارتان بیشتر از قبل می‌شود.

برای مطالعه مقاله‌ی “لاکرهای هوشمند چگونه باعث کاهش هزینه‌ ارسال می‌شوند؟“، کلیک کنید.

از نرم‌افزارهای مدیریت لجستیک استفاده کنید

مدیریت سفارشات در دوره‌ای که بسیاری از افراد به سراغ خرید آنلاین کالا می‌روند، دیگر مانند گذشته ممکن نیست. برای مثال یک کسب‌وکار اینترنتی کوچک ممکن است در یک روز بیش از 100 ثبت سفارش داشته باشد. به همین خاطر برای مدیریت لجستیک این سفارشات، باید از نرم‌افزارهای مدیریت لجستیک استفاده کرد. این نرم‌افزارها می‌توانند تمام بخش‌های لجستیک کسب‌وکار شما را به شکلی بهینه مدیریت کنند.

بهینه سازی زیرساخت لجستیکی باید مرحله به مرحله انجام شود

بهینه سازی زیرساخت لجستیکی یک فرایند ساده نیست که بتوان آن را در زمانی کوتاه انجام داد. بلکه شما برای انجام این کار به زمان زیادی نیاز دارید. در این مطلب با راهکارهای برتر آشنا شدیم. باید اشاره کرد که جابار به‌عنوان ارائه دهنده لاکر هوشمند در ایران، خدمات منحصربه‌فردی را برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه پست و لجستیک ارائه می‌دهد. لاکرهای هوشمند جزو آن دسته از زیرساخت‌هایی است که برای شرکت‌های عرضه خدمات پستی و فروشگاه‌های آنلاین امکان بهینه‌سازی و تسهیل‌گری در فرایند دریافت و تحویل کالا را فراهم می‌کند.

تاریخ: 2023-07-30