4 پیشنهاد برای بهینه سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک

طی رشد چشم‌گیر حوزه تجارت الکترونیک در بین خریداران و فروشندگان عمده و خرد در سال‌های اخیر، نیاز به هم‌افزایی بین ارائه‌دهندگان خدمات پست و لجستیک هوشمند، هر روزه بیش از پیش حس می‌شود. در این مقاله همراه ما بمانید تا با 4 پیشنهاد برای بهینه ‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک آشنا شوید. موارد ذکر شده در این مطلب به طور موثری می‌تواند بر چالش‌های فعلی و آینده در این صنعت غلبه کند.
روزانه بیش از میلیون‌ها بسته و سفارش، از نقاط مختلف کشور ارسال و جابه‌جا می‌شوند. گاهی بسته‌ها می‌بایست از چند صد کیلومتر مسیر عبور کنند تا به دست مخاطب خود برسند. این سفر به یک شبکه پیچیده و منظم از عملیات لجستیکی نیاز دارد. در چند سال گذشته، تمرکز اصلی مدیران پست و لجستیک، کاهش هزینه‌ها، کوتاه کردن مسیرها و بهینه‌ سازی عملیات توزیع در این حوزه بوده است. با این‌حال، این شبکه همچنان در برابر اختلالات مختلف آسیب پذیر است.

1. تمرکز بر چشم‌اندازهای مشترک در بهینه‌ سازی عملیات توزیع

زنجیره‌های تامین، بیشتر به سمت همکاری مشارکتی یا به صورت اکوسیستمی انعطاف‌پذیر و با چشم‌اندازی مشترک پیش می‌روند، زیرا که اهمیت این موضوع در حوزه تجارت الکترونیک کاملا محسوس است. به اشتراک‌گذاری اطلاعات پست و لجستیک در این اکوسیستم‌، سبب سودمندی و بهبود در برنامه‌ریزی‌ و تصمیم‌گیری‌های آتی خواهد شد که می‌تواند شامل موضوعاتی نظیر موارد زیر باشد:

  • داده‌های حمل و نقل در زمان واقعی (به عنوان مثال، مکان محموله)
  • برنامه‌های حمل و نقل
  • مسیرهای لجستیکی

این اطلاعات به منظور پیش برد بهتر چشم‌انداز در سراسر زنجیره تامین به اشتراک گذاشته می‌شود. هم‌چنین برای بهبود روابط تامین کننده‌ها و سایر شرکای تجاری نیز، به اشتراک گذاری شفاف داده‌ها، اهمیت زیادی دارد.

بهینه‌سازی و بهبود روابط، بین تمامی فعالان زنجیره تامین، نقش موثری در ایجاد انعطاف‌پذیری و حرکت به سمت اهداف مشترک داشته. به همین دلیل فناوری‌ها و تکنولوژی‌های فراوانی در حوزه‌ی پست و لجستیک به عنوان تسهیل‌گر وارد شده و ایفای نقش می‌کنند.

یکی از این فناوری‌ها، لاکر هوشمند می‌باشد که شرکت جابار  از طریق این کمد شهری هوشمند به منظور ارائه خدمات به حوزه‌های پست و لجستیک، تجارت الکترونیک و همچنین همکاری با بخش‌ها و شرکت‌های مختلف در این حوزه، چشم‌انداز جدیدی در زمینه لجستیک هوشمند به‌وجود آورده است.

برای خواندن مقاله “نقش لاکرهای هوشمند در فرایند تحویل مرسولات برای شرکت‌های پست و لجستیکی” کلیک کنید.

2. قدرت نفوذ راه حل‌های دیجیتال در بهینه‌ سازی عملیات توزیع

راه حل‌های دیجیتال به دلیل کارآمدی، انعطاف‌پذیری و پایداری بیشتر، بخش لجستیک را متحول می‌کنند. این امر نقش به‌سزایی در بهینه سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک دارد.

  • بازار لجستیک هوشمند و اتوماسیون شده، تا سال 2024 به 90 میلیارد دلار خواهد رسید.
  • اتوماتیک کردن مراحل و فرآیندهای انبارداری مانند کارهای تکراری و مستعد خطا، مانند اسکن موجودی، مرتب‌سازی و دسته‌بندی کالاها، اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌های موجود و… به وسیله سامانه‌های هوشمند و به صورت خودکار انجام خواهد شد.
  • حمل ونقل در صنعت لجستیک، دارای چالش‌های فراوانی است. همچنین شرکت‌های زیادی اکنون روی این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا عملیات و فرآیندهای حمل و نقل خود را خودکار و هوشمند سازند.

استفاده از سیستم مدیریت حمل و نقل یکپارچه (TMS) می‌تواند به بهبود کارایی لجستیک کمک کند. TMS نرم‌افزاری است که طبق موارد زیر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هوشمند عمل کنند:

  • امکان مقایسه ارائه دهندگان خدمات لجستیک از نظر قیمت و کیفیت و در نتیجه امکان شناسایی مناسب‌ترین گزینه برای مسیرهای تحویل از نظر اقتصادی
  • اتصال سفارشات و سیستم مدیریت انبارداری به یکدیگر برای تقویت سرعت خدمات
  • ردیابی دقیق محموله‌ها در تمامی مسیر ارسال و رصد زمان دقیق تحویل کالا به مشتری
  • شناسایی یا ایجاد بهترین مسیرهای توزیع برای به حداقل رساندن زمان تحویل کالاها به مشتریان

3. قدرت (اعمال) نفوذ بر شبکه‌های مشترک توزیع در بهینه‌ سازی عملیات توزیع

شبکه‌های توزیع مشترک، به ارسال محموله به یک شبکه توزیع مرکزی و در نهایت ارسال آن‌ها به شبکه توزیع مربوط به هر منطقه اشاره دارد.

مزایای استفاده از شبکه توزیع مشترک، عبارت‌اند از:

  • به دلیل استفاده از یک وسیله حمل و نقل برای تحویل کالا در مناطق مشترک، هزینه‌ها در این بخش به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا خواهند کرد.
  • مدیریت هر محموله در یک مرحله به طور کامل، به جای انجام چندباره و صرف زمان بیشتر، موجب بازدهی بالاتر در انجام کلی کار می‌شود.
  • محموله‌ها در مسیر به وسیله‌ی واسطه‌های مختلف جابه‌جا نمی‌شوند و ارسال محموله‌ها در مرکز توزیع مشترک به طور مستقیم و یکباره انجام می‌شود. همین امر سبب کاهش چشم‌گیر هزینه ارسال خواهد شد.

4. توجه به مسائل زیست محیطی پایدار در بهینه‌ سازی عملیات توزیع

طی پژوهش‌های انجام شده پیرامون مسائل زیست محیطی، حوزه پست و لجستیک، یکی از عوامل تولید و افزایش گازهای گلخانه‌ای در دنیا شناخته شده است. بنابراین برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق و کارآمد برای به حداقل رساندن این آلودگی‌ها، به موضوعی حیاتی و مهم در این حوزه تبدیل شده است. لجستیک سبز اکنون به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است. زیرا رهبران زنجیره تامین به دنبال شرکای توزیعی هستند که برای این موضوع دارای راه حل هستند.

حفظ محیط زیست در قسمت‌های مختلفی از جمله حمل و نقل، بسته‌بندی و اداری می‌بایست در نظر گرفته شود.

اداری و مدیریت:

  • تلاش برای استفاده هر چه کمتر از کاغذ، به عنوان مثال، استفاده از سیستم ثبت اطلاعات الکترونیکی به جای کاغذ.
  • حذف نامه نگاری‌های سنتی و کاغذی و جایگزینی آن با پیام‌رسان‌های آنلاین.
  • استفاده از فرم‌های الکترونیکی به جای فرم‌های کاغذی.

بسته‌بندی محصول:

  • حذف پلاستیک در مرحله‌ی بسته‌بندی.
  • طراحی بسته‌هایی با مقدار کمتری از کاغذ یا مقوا.
  • بسته‌بندی‌هایی قابل بازیافت.

حمل و نقل:

  • شناسایی کوتاه‌ترین مسیرهای انتقال.
  • بررسی منظم سلامت وسایل حمل و نقل برای کاهش آلودگی هوا.
  • جایگزینی ماشین‌های فرسوده با ماشین‌های جدید.
  • استفاده از سوخت مرغوب با آلودگی کمتر.

استفاده از فناوری‌های هوشمند، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بهینه سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک و همچنین کنترل آلودگی هوا دارد. یکی از این فناوری‌ها لاکرهای هوشمند است. با قرار دادن لاکرهای هوشمند جابار در نقاط مختلف سطح شهر، کاهش چشم‌گیر رفت و آمد وسایل حمل و نقل پستی به‌طور روزانه کاهش می‌یابد.

کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش ظرفیت ارسال بسته و… همگی از مزایایی استفاده از فناوری لاکرهای هوشمند است که نقش بسزایی در بهینه سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مزایای لاکرهای هوشمند برای فعالان حوزه پست، لجستیک و تجارت الکترونیک، مقاله زیر را مطالعه کنید:

فعالان حوزه تجارت الکترونیک و فعالین پستی، جابار چه کمکی به شما می‌کند؟

تاریخ: 2023-06-07