... 90003132

حفاظت از محیط زیست و اهمیت لجستیک پایدار

اهمیت لجستیک پایدار و حفاظت از محیط زیست

به فرآیند مدیریت تدارکات، حمل‌ونقل کالا، موجودی انبار و جریان اطلاعات مرتبط با هر یک از این بخش‌ها از طریق سازمان برای به حداکثر رساندن سود ناخالص، لجستیک گفته می‌شود. لجستیک امروزه به ستون اصلی اقتصاد جهانی تبدیل شده است و وظیفه هدایت جریان‌های تولید و مصرف را برعهده دارد. با توجه به افزایش نگرانی‌های جهانی در خصوص محیط زیست، شرکت‌ها و سیاست‌گذاران کلان برای کاهش اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های لجستیکی و افزایش سازگاری سیستم‌ها و فرایندهای لجستیکی با محیط زیست، با فشار فزاینده‌ای مواجه هستند. به همین علت، حفاظت از محیط زیست به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران بخش لجستیک در سازمان‌ها تبدیل شده است.

مفهوم لجستیک پایدار و نقش آن در حفاظت از محیط زیست

لجستیک پایدار یک رویکرد جامع برای مدیریت زنجیره تامین به شیوه‌ای نوین است. این رویکرد اثرات زیست محیطی را در کنار معیارهای سنتی این شیوه مدیریت مانند هزینه، زمان تحویل و کیفیت خدمات قرار می‌دهد. هدف از ورود بحث حفاظت از محیط زیست در مباحث لجستیکی، به حداقل رساندن ردپای زیست‌محیطی فعالیت‌های لجستیکی به واسطه ایجاد استراتژی‌های مختلف است.

برخی از استراتژی‌هایی که امروزه در صنایع مختلف به منظور کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی به کار گرفته می‌شوند، عبارتند از:

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حمل‌ونقل: این مورد می‌تواند در صنعت پست، به خصوص در بحث ارسال و دریافت بسته پستی موثر باشد.
  • بهینه‌سازی بسته‌بندی برای بهبود کارایی: این مورد می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های جانبی مجموعه‌های تولیدی و جلوگیری از آسیب‌دیدگی کالاها شود.
  • کاهش میزان تولید ضایعات: با حرکت به سوی تولید محصولات و کالاهای بازیافت‌پذیر می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.
  • انتخاب تامین‌کنندگان آگاه از شرایط محیط زیست: تمامی شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی برای حفاظت از محیط زیست و بهینه‌سازی زیرساخت‌های لجستیکی خود، باید به سراغ تامین‌کنندگانی بروند که برای محیط زیست ارزش و اهمیت قائل هستند.
  • ترویج شیوه‌های سازگار با محیط زیست در سراسر زنجیره تامین: استفاده از وسایل نقلیه برقی، مسیر‌یابی صحیح به منظور ارسال و دریافت بسته پستی در کوتاه‌ترین زمان، کاهش میزان مصرف سوخت و…

 لجستیک پایدار یا سازگار با محیط زیست همچنین شیوه‌های اخلاقی تجارت و مسئولیت اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. همچنین به حقوق کار و مشارکت جامعه توجه ویژه‌ای دارد. با اتخاذ استراتژی‌های صحیح برای دستیابی به لجستیک پایدار، کسب‌وکارها و صنایع مختلف نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به طور بالقوه از مزایایی مانند صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود تجربه مشتری و افزایش وفاداری آن‌ها و انطباق با استانداردهای نظارتی بهره ببرند.

مهم‌ترین مزایای رویکرد لجستیک پایدار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص حرکت به سمت استراتژی‌های جدید به منظور ایجاد لجستیک پایدار وجود دارد، این است که مزایای این رویکرد تنها محدود به حفاظت از محیط زیست نمی‌شود. ورود مفاهیم تازه‌ای مانند اینترنت اشیاء (IOT) نه تنها به نظارت و کنترل بهتر بر عملکرد سیستم‌ها در حوزه محیط زیست کمک می‌کنند، بلکه با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مختلف باعث افزایش سود و بازدهی مجموعه مورد نظر می‌شوند. اینترنت اشیا (IOT) یکی از اصلی‌ترین مفاهیمی است که با رویای ساخت شهر هوشمند گره خورده است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزایای اتخاذ رویکرد لجستیک پایدار آشنا می‌شویم.

برای مطالعه مقاله‌ی “آینده اینترنت اشیاء (IOT) چیست؟“، کلیک کنید.

کاهش هزینه‌های کسب‌وکار

اجرای استراتژی‌های مربوط به رویکرد لجستیک پایدار، علاوه بر کمک به حفاظت از محیط زیست اغلب منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. به عنوان مثال، در صنعت پست بهینه‌سازی مسیریابی با استفاده از ابزارها و اپلیکیشن‌های هوشمند و تحویل همزمان بار می‌تواند به طور قابل توجهی مصرف سوخت و هزینه‌های مربوط به حمل‌و‌نقل را کاهش دهد.

بسیاری از مجموعه‌های فعال در این حوزه برای کاهش هزینه‌ها و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی به سراغ استفاده از لاکرهای هوشمند و سایر تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء (IOT) رفته‌اند. شما می‌توانید بار مشتریان مختلف را در نقاط مشخصی از هر منظقه در داخل این لاکرهای هوشمند قرار دهید. به این صورت مشتری برای دریافت بسته پستی در زمان و مکان مورد نظر خود به لاکر هوشمند مراجعه کند. به این صورت، بخش بزرگی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و مسیریابی کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر،استفاده از تجهیزات یا سیستم‌های کم‌مصرف نیز می‌تواند میزان مصرف برق را کاهش دهد. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری هزینه می‌شود، بلکه می‌تواند در کاهش تخریب محیط زیست نیز اثرگذار باشد. در واقع به این صورت می‌توان با یک تیر دو نشان زد.

جلب رضایت مشتری به دلیل حفاظت از محیط زیست

همان‌طور که اشاره کردیم، با گذر زمان شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که برای محیط زیست اهمیت و ارزش زیادی قائل هستند. فشار همین افراد باعث شده است که بسیاری از مدیران و تصمیم‌گیرندگان به سراغ رویکردهای لجستیکی پایدار بروند. رویکردهای لجستیکی پایدار می‌توانند نقش بسیار مهمی را در برآورده کردن نیاز و انتظارات مشتریان ایفا کنند. این رویکردها امکان برخورداری از محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست را فراهم می‌کنند. این امر در نهایت منجر به بهبود تجربه مشتری و افزایش وفاداری به نام برند خواهد شد.

حرکت به سمت خودکارسازی سیستم‌های مختلف به کمک اینترنت اشیا (IOT) یکی از مواردی است که می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند. بدون شک چنین رویکردهایی در آینده‌ای نه چندان دور ما را به یکی از اهداف اصلی خود یعنی ساخت شهر هوشمند مبتنی بر انرژی پاک نزدیک خواهد کرد.

گام‌های بلند صنایع پیشرو برای حفاظت از محیط زیست

یکی از نکات جالبی که در خصوص حرکت به سمت لجستیک پایدار به چشم می‌خورد، فعالیت و تلاش کمپانی‌ها و مجموعه‌های صنعتی بزرگ برای دستیابی به این اهداف است. برخی از نام‌های بزرگ صنعت لست مایل دلیوری (Last Mile Delivery) مانند کمپانی Amazon در حال اجرای استراتژی‌های جدید برای بهینه‌سازی زنجیره تامین پایدار هستند. آمازون اعلام کرده است که در کمتر از ۱۰ سال، میزان مصرف کربن خود را به صفر خواهد رساند. به منظور انجام این کار، کمپانی آمازون در حال سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و ناوگان حمل‌ونقل برقی است.

حفاظت از محیط زیست؛ دغدغه اصلی مشتریان و صنایع پیشرو

در چند سال اخیر با مشکلات زیست‌محیطی فراوانی مواجه بوده‌ایم. به دلیل وجود این مشکلات توجه بسیاری از افراد به اثرات مخرب نحوه مدیریت سنتی لجستیک بر محیط زیست جلب شده است. فعالان محیط زیست با اعمال فشار بر مدیران و سیاست‌گذاران، به دنبال تغییر رویکردهای سنتی و حرکت به سمت رویکردهایی هستند که به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کنند. حرکت صنایع پیشرو جهان به سمت لجستیک پایدار یا سازگار با محیط زیست از مواردی است که می‌تواند برای دستیابی به این اهداف اثرگذار باشد.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۸-۲۹