... 90003132

فرست مایل دلیوری چیست؟ نحوه بهینه‌سازی لجستیک فرست مایل برای غلبه بر چالش‌های آن

با افزایش تقاضا در تجارت الکترونیک طی سال‌های اخیر، تحویل لست مایل، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. ارسال‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک با سرمایه‌گذاری در ردیابی لحظه‌ای و ارسال راحت‌تر سفارش‌ها، به انتظارات مصرف‌کنندگان برای سرعت، قابلیت پیگیری و راحتی در لست مایل واکنش نشان می‌دهند. اما با وجود شباهت‌های فرست مایل دلیوری با لست مایل، فرست مایل دلیوری آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است. در این مطلب قصد داریم به معرفی فرست مایل دلیوری بپردازیم.

فرست مایل د‌لیوری چیست؟

فرست مایل دلیوری، به حمل و نقل کالا در اولین مرحله زنجیره تامین و مدیریت سفارشات اشاره دارد. البته فرست مایل برای زنجیره‌های تامین و صنایع مختلف می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. برای یک خرده‌فروش، فرست مایل دلیوری می‌تواند به معنای تحویل اقلام از یک انبار منطقه‌ای به یک مرکز توزیع محلی یا فروشگاه‌های محلی باشد. برای یک ارائه‌دهنده خدمات لجستیک، فرست مایل دلیوری می‌تواند خدماتی برای تحویل کالا باشد؛ از جمله موارد زیر:

  • بازگرداندن کالا به انبار یا ایستگاه کاری خودشان و سپس ارسال به مقصد نهایی
  • یک سرویس درخواستی که در آن سفارش از فرستنده دریافت و سپس برای تحویل به گیرنده ارسال می‌شود.

به عنوان مثال، برای یک شرکت جابه‌جایی و انبار، فرست مایل شامل تحویل گرفتن کالا از خانه یا فروشگاه مشتری و بازگرداندن موجودی به محل انبار است. همین نکته در مورد تحویل محموله‌های تجارت الکترونیک و بردن آن‌ها به مرکز توزیع برای مرحله بعدی تحویل نیز صدق می‌کند. در هر دو مورد، بارگیری و تخلیه محموله‌ها چندین بار انجام می‌شود.

ردیابی فرست مایل چیست؟

منظور از ردیابی فرست مایل، پیگیری وضعیت و مکان سفارش‌ها از خرده‌فروش یا انبار سازنده به مرکز توزیع یا یکی از مراکز محلی است. ردیابی فرست مایل برای ارائه‌دهندگان لجستیک می‌تواند به معنای انتقال محصولات از مرکز توزیع خرده‌فروش به انبار خود ارائه‌دهنده پیش از لست مایل دلیوری باشد.

ردیابی و قابلیت دید، مثالی است که نشان می‌دهد تجربه لست مایل، از فرست مایل دلیوری آغاز می‌شود. خیلی مهم است که برای ارائه خدمات رقابتی به فرستنده‌ها، با شروع از فرست مایل، به تجربه تحویل از دیدگاه فرستنده و همچنین مشتری نهایی نگاه کنید. امروزه، این امکان وجود دارد که با استفاده از بسیاری از تکنیک‌های مشابهی که برای لست مایل استفاده می‌شود، تجربه حمل و نقل و فرست مایل دلیوری خود را به‌روز کنید.

برای مطالعه مقاله‌ی “بهینه سازی زیرساخت لجستیکی چه مزایایی دارد و چطور انجام می‌شود؟“، کلیک کنید.

چالش‌های فرست مایل د‌لیوری

فرایند فرست مایل دلیوری یک مرحله پیچیده در فرآیند زنجیره تامین به شمار می‌رود. با اینکه در این زمینه چالش‌های زیادی وجود دارد، ولی ما روی چهار مورد اصلی تمرکز خواهیم کرد که در ادامه مطلب آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

تمرکز ضعیف روی تجربه فرست مایل

کسب‌وکارها، اهمیت لست مایل را در طول سال‌ها و با توجه به ارائه یک تجربه لذت‌بخش برای مشتری درک کرده‌اند. این مساله باعث شده است که فرست مایل دلیوری به راحتی نادیده گرفته شود؛ زیرا این فرآیند ذینفعان کمتری دارد و با مشتری نیز سروکار ندارد.

امروزه با توجه به لزوم ارائه یک فرایند شفاف تحویل به مشتریان و بهینه‌سازی هزینه‌های لجستیک، باید روی عملیات فرست مایل نیز تمرکز مشابهی گذاشته شود. این مساله می‌تواند برای شرکت‌ها در استفاده از ابزارهای ردیابی فرست مایل که باعث بهینه‌سازی هزینه‌های فرست مایل می‌شوند و تضمین‌کننده قابلیت دید کلی عملیات تحویل، یک انگیزه قوی ایجاد کند.

تکنیک‌های برچسب‌گذاری ناکارآمد

یک بخش کوچک اما بسیار مهم در فرست مایل دلیوری، برچسب‌گذاری است. حتی در حال حاضر نیز تعداد زیادی از مشاغل به صورت دستی بسته‌ها را برچسب‌گذاری می‌کنند. نتیجه این است که همه فیلدهای مورد نیاز در بسته‌ها ذکر نمی‌شوند و باعث ارسال ناکارآمد و با تاخیر مرسولات می‌شود. ارسال خودکار، یکی از ویژگی‌های کلیدی پلتفرم ردیابی لست مایل می‌تواند به سرعت این چالش را برطرف کند.

بسته‌بندی نامناسب؛ از چالش‌های تحویل فرست مایل دلیوری

در رقابت برای تحویل سریع به ویژه در شهر هوشمند، بسته‌بندی نیز معمولا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. کسب‌وکارها تمایل دارند صرف‌نظر از نوع کالایی که بسته‌بندی و حمل می‌شود، از مواد بسته‌بندی یکسان استفاده کنند. این کار باعث وارد آمدن خسارات مادی در فرست مایل می‌شود و در نتیجه کل فرآیند حمل و نقل را به تاخیر می‌اندازد. در اینجا، استفاده از ابزارهای تحویل پیشرفته که به کسب‌وکارها برای به دست آوردن کنترل بهتر بر حمل و نقل مواد قدرت می‌بخشد، اهمیت پیدا می‌کند.

عدم قابلیت دید؛ یکی دیگر از چالش‌های تحویل فرست مایل

دید ضعیف عملیات فرست مایل یک چالش کلیدی است که در نهایت نه تنها بر فرآیندهای Mid Mile، بلکه بر فرآیندهای لست مایل و همچنین تجربه مشتری نهایی در شهر هوشمند تاثیر می‌گذارد. ردیابی ناکارآمد جابه‌جایی بار از انبار به هاب، حمل و نقل ضعیف و تاخیر در مسیر، از جمله حوزه‌های کلیدی هستند که دید ضعیف بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

تحویل فرست مایل در برابر تحویل لست مایل

به عبارت خیلی ساده، می‌توان گفت که فرست مایل دلیوری در ابتدای بخش تحویل زنجیره تامین و لست مایل در انتهای زنجیره تامین و مدیریت سفارشات قرار دارد. عملیات فرست مایل، محصول را از تولیدکننده و از طریق پیک به شرکت حامل می‌رساند. عملیات لست مایل نیز همزمان با تحویل سفارش به پایان می‌رسد. اگرچه عملیات فرست مایل و لست مایل در دو انتهای طیف قرار دارند، اما مشابهت‌هایی نیز می‌توان میان آن‌ها ذکر کرد.

عملیات لست مایل، مستلزم جابه‌جایی کالا بین یک مرکز حمل و نقل به محل تحویل است. موفقیت در فرآیند فرست مایل، تا حد زیادی به موفقیت در فرآیند تحویل لست مایل کمک می‌کند. همچنین، هر عملیات تا حد قابل توجهی بر تجربه مشتری تاثیر می‌گذارند.

برای مطالعه مقاله‌ی “چالش‌های لست مایل دلیوری و نحوه غلبه بر آن‌ها“، کلیک کنید.

ایجاد یک ارتباط قوی میان خرده‌فروشان و ارائه‌دهندگان تدارکات، نقش مهمی در تامین رضایت مشتری در فرست مایل دلیوری و لست مایل دلیوری بازی می‌کند. معمولا تحویل‌دهنده لست مایل از مشتری می‌خواهد تا رسیدهای سفارش را امضا کند یا بسته‌ها را به‌صورت دیجیتالی اسکن و وضعیت آن‌ها را به‌روزرسانی کند. ارائه‌دهندگان، هم در فرست مایل و هم در لست مایل باید اصول عملیاتی را اعمال کنند که باعث صرفه‌جویی در هزینه، زمان و رسیدن به مقصد مورد نظرشان می‌شود. به منظور رسیدگی موثر به عملیات و مدیریت سفارشات، موجودی انبار و مسیریابی باید به خوبی تحلیل شود و به راحتی در دسترس باشد. با اینکه قبلا بسیاری از این کارها به صورت دستی انجام می‌شد، اما امروزه برنامه‌های فنی به یک ابزار ضروری تبدیل شده‌اند.

بهینه‌سازی لجستیک تحویل فرست مایل

کلید بهینه‌سازی لجستیک فرست مایل، خودکار کردن فرآیندها است. با به‌کارگیری فناوری مناسب، می‌توان هزینه‌های لازم را نیز جمع‌آوری کرد. اگر عملیات در فرست مایل به درستی انجام شوند، کارایی بارگیری کامیون و زمان تحویل لست مایل در زنجیره تامین نیز بالاتر خواهد رفت.

تولیدکنندگان در شهر هوشمند از هر فرصتی برای ارزیابی لجستیک و جستجوی راه‌هایی برای بهبود سرعت رساندن محصول خود به مصرف‌کننده بهره می‌برند. آن‌ها داده‌ها را در چند مرحله عملیات، به صورت میان‌‌لجستیکی جمع‌آوری می‌کنند. انجام این کار می‌تواند نتایج مطلوبی در پی داشته باشد؛ مانند اینکه بتوانند کالاهای خود را با هزینه کمتر ارائه داده و بدین ترتیب در رقابت پیشی بگیرند.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۷-۲۵