... 90003132

بسته پستی، ارسال و بهبود خدمات آن با هوش‌مصنوعی، یادگیری ماشین و داده‌ها

فناوری‌های مدرن، تمایل مصرف‌کنندگان به خرید آنلاین را افزایش داده‌ است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶، حجم بسته پستی کوچک پردازش‌شده در هر سال به ۲۶۶ میلیارد برسد که بیش از دو برابر حجم سال ۲۰۲۰ است.

در نتیجه این افزایش، نیاز به افزایش بهره‌وری پردازش بسته پستی، مدیریت زمان بسته ارسالی و خدمات تحویل، ضروری خواهد بود. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی روزبه‌روز در حال تسخیر صنایع و جنبه‌های مختلف زندگی روزمره هستند و صنعت پست نیز از این امر مستثنی نیست.

در این مقاله تاثیر استفاده از هوش‌مصنوعی، یادگیری ماشین و داده‌ها در خدمات ارسال بسته پستی بررسی خواهد شد.

مزایای هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین برای خدمات ارسال بسته پستی

به‌طور کلی، هوش‌مصنوعی به توانایی رایانه برای انجام وظایفی اشاره می‌کند که معمولا به هوش انسانی نیاز دارند، مانند شناسایی بصری، تشخیص و تصمیم‌گیری. در یک شهر هوشمند، استفاده از فناوری‌های جدید مزایای زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات ارسال بسته پستی فراهم خواهد کرد که در ذیل به برخی از این مزایا اشاره شده است.

۱. پیش‌بینی تعمیرات موردنیاز

یکی از مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، پیش‌بینی‌خدمات حفظ و نگهداری مورد نیاز در آینده است. این فناوری‌ها به کارکنان شرکت‌های عرضه دهنده خدمات پستی کمک می‌کنند تا خرابی‌های تجهیزات، مشکلات تعمیر و نگهداری را قبل از وقوع شناسایی کرده و از خرابی و تاخیر جلوگیری کنند.

۲. پیش‌بینی تقاضا

این فناوری‌ بر اساس تجربه‌های گذشته، تجزیه‌ و تحلیل دقیقی از همه عواملی که ممکن است بر تقاضا اثرگذار باشند، در اختیار کسب و کار  قرار می‌دهد تا تصمیمات درستی بگیرد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار کارآمدتر از روش‌های سنتی پیش‌بینی تقاضا هستند.

۳. بهینه‌سازی مسیر ارسال بسته پستی

یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهینه‌سازی مسیر تحویل است. این فناوری‌ها داده‌های مربوط به مسیرهای تحویل بسته پستی، الگوهای ترافیکی و شرایط آب و هوایی را برای بهینه‌سازی مسیرها و در نتیجه حفاظت از محیط زیست تجزیه و تحلیل می‌کنند.

این کار زمان و هزینه‌های تحویل را کاهش داده و با مدیریت زمان بسته پستی به‌شیوه‌ای بهتر، امکان تحویل بسته‌های بیشتر را در زمان کمتر فراهم می‌کند.

۴. بهبود خدمات مشتری

بهبود خدمات مشتری حوزه دیگری است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آن تاثیر زیادی دارند. ربات‌های چت و دستیاران مجازی مجهز به هوش مصنوعی به مشتریان کمک می‌کنند بسته پستی خود را ردیابی کنند، اطلاعات مربوط به تحویل را ارائه داده و به سوال‌های متداول پاسخ دهند. این امر باعث بهبود تجربه مشتری و کاهش حجم کاری کارکنان می‌شود.

۵. جلوگیری از کلاهبرداری

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای شناسایی فعالیت‌های تقلبی نیز استفاده می‌شوند. این فناوری‌ها با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به تحویل بسته و ردیابی، آدرس‌های جعلی و ادعاهای نادرست بسته‌های گمشده را شناسایی می‌کنند. این توانایی باعث کاهش تخلف و بهبود امنیت بسته پستی می‌شود و اعتماد مشتریان به سازمان را افزایش می‌دهد.

۶. برنامه‌ریزی نیروی کار

این مورد برای هر سازمانی ضروری است. این شامل فرآیندهایی مانند استخدام، آموزش، حفظ، ترفیع و مدیریت عملکرد است. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی این فرآیندها را انجام داده و کارآمدی برنامه‌ریزی نیروی انسانی را افزایش می‌دهند.

۷. بهبود انبارداری

ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌تواند عملیات انبارداری و پردازش را متحول کند. برای مثال:

  • ربات‌هایی که از هوش مصنوعی برای یادگیری در حین کار و بهبود عملکرد در طول زمان استفاده می‌کنند، بهره‌وری و کارایی را افزایش می‌دهند.
  • همکاری رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی و کارمندان، بهره‌وری را تا ۳ برابر افزاش داده و همزمان کمبود نیروی کار را جبران می‌کند.
  • هوش مصنوعی در بخش‌های مالی نیز قابل دسترسی است و با وجود مدل‌های تجاری جدید مانند Robots as a Service (RaaS) تقریبا بلافاصله بازده سرمایه ایجاد می‌کند.

۸. برنامه‌ریزی زنجیره تامین

برنامه‌ریزی زنجیره تامین از مهم‌ترین فعالیت‌های یک سازمان است. پیاده‌سازی یادگیری ماشین در کسب‌وکار باعث بهینه‌سازی فرآیندهای تصمیم‌گیری در زنجیره تامین می‌شود. این فناوری با تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و به‌کارگیری الگوریتم‌های هوشمند، تقاضا و عرضه را مشخص می‌کند. علاوه‌بر این، دخالت نیروی انسانی در بخش‌های مختلف را به حداقل می‌رساند. یعنی نیازی به پرسنل برای پردازش داده‌ها نخواهد بود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی همه کارها را بدون خطا انجام می‌دهند.

داده‌های هوش‌مصنوعی چگونه به تصمیم‌گیری سریع‌تر کمک می‌کنند؟

نیاز به سرعت در پردازش و ارسال بسته پستی بسیار مهم است. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل‌های تجاری قوی، داده‌هایی را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند که می‌توانند از آن برای اتخاذ تصمیم‌های تجاری سریع‌تر و هوشمندانه‌تر در زمان واقعی استفاده کنند.

این داده‌ها به مدیریت زمان ارسال بسته پستی و پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیرهای تحویل کمک می‌کنند و از این طریق در حفاظت از محیط زیست نیز نقش دارند. همان‌طور که ربات‌ها وظایفی را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند، هوش‌مصنوعی نیز میلیون‌ها نقطه داده را در طیف وسیعی از معیارها ثبت و ارزیابی می‌کند، از جمله:

  • توان عملیاتی: ربات‌ در لحظه می‌تواند چند واحد را ارزیابی و پردازش ‌کند.
  • سرعت: سرعت پردازش ربات‌ها قابل مقایسه با انسان‌ها نیست.
  • دقت: میزان دقت در مرتب‌سازی اقلام و سفارش‌ها توسط هوش مصنوعی بسیار بالاست.

تیم فعال زنجیره تامین در شهر هوشمند، از این اطلاعات برای بهبود مستمر عملیات استفاده می‌کند. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی به اپراتورها اجازه می‌دهند بدون نیاز به جمع‌آوری اطلاعات به ‌صورت دستی، به تجزیه و تحلیل‌ها در لحظه دسترسی پیدا کنند تا بتوانند تصمیم‌های فوری بگیرند.

مزایای هوش‌مصنوعی در مراکز توزیع بسته پستی

به طور کلی شرکت‌های عرضه دهنده خدمات پستی و تجارت الکترونیک می‌توانند از نیروی انسانی در کنار سیستم‌های رباتیک مجهز به هوش مصنوعی برای افزایش کارایی و ظرفیت خود استفاده کنند. ربات مجهز به هوش‌مصنوعی را می‌توان به‌عنوان یک راه‌حل مستقل برای ساده کردن عملیات استفاده کرد. وقتی سازمان‌ها از راه‌حل‌های خودکار برای کارهای تکرار شونده مانند مرتب‌سازی و پردازش استفاده کنند، می‌توانند منابع انسانی خود را به وظایف با ارزش‌تر تخصیص دهند.

سخن نهایی

استفاده از هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین در عملیات لجستیک در یک شهر هوشمند، پتانسیل تغییر روش ارسال بسته پستی و مدیریت زمان را دارد. این فناوری‌ها با افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و بهبود تجربه مشتری، تحویل بسته‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر از هر زمان دیگری ممکن می‌کنند. با ادامه پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، شاهد پیشرفت‌های هیجان‌انگیزتری در صنعت لجستیک خواهیم بود.

یکی دیگر از فناوری‌های هوشمندی که به تحویل و دریافت بسته پستی کمک شایانی می‌کند، لاکرهای هوشمند است.

این فناوری فرایند ارسال مرسولات پستی و یا سفارشات اینترنتی را بهینه‌سازی کرده و موجب کاهش هزینه‌ و زمان ارسال، افزایش ظرفیت ارسال، استفاده بهینه از نیروی کار و افزایش رضایت مشتریان خواهد بود.

برای آشنایی با دیگر مزایای لاکرهای هوشمند جابار به این لینک مراجعه نمایید.

تاریخ: ۱۴۰۲-۱۰-۲۰