... 90003132

شهر هوشمند در سال ۲۰۲۴ و آنچه به آن جهت می‌دهد

شهر هوشمند

مفهوم شهر هوشمند با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و آگاهی روزافزون از نیاز به توسعه پایدار شهری، تکامل پیدا می‌کند. با شروع سال جدید، به‌نظر می‌رسد چند ترند کلیدی به مسیر شکل گیری شهر هوشمند در سراسر جهان جهت خواهند داد.

این ترندها طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و رویکردها را در برمی‌گیرند و هدف از اجرای آن‌ها کارآمدتر کردن شهرها، بهبود زیست‌پذیری آن‌ها و پاسخگویی به نیازهای ساکنانشان است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ترندهایی را که شهرهای هوشمند را در سال ۲۰۲۴ متحول می‌کنند، بررسی کنیم.

1. فناوری ۵G و گسترش اینترنت اشیا در شهر هوشمند

در سال ۲۰۲۴، راه‌اندازی شبکه‎های ۵G سرعت پذیرش اینترنت اشیا (IoT) را در شهر هوشمند تسریع خواهد کرد. شبکه اینترنت ۵G با اتصال بسیار سریع و کم تاخیر، انتقال داده را در لحظه امکان پذیر می‌کند. بنابراین، گزینه‌ای ایده‌آل برای دستگاه‌های اینترنت اشیا است. در سال جدید، شاهد افزایش استفاده از حسگرها و دستگاه‌های هوشمندی خواهیم بود که بر همه چیز از جریان ترافیک گرفته تا کیفیت هوا، نظارت کرده و به برنامه‌ریزان شهری کمک می‌کنند تا تصمیم‌‌های مبتنی بر داده بهتری بگیرند.

2. برنامه‌ریزی شهر هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) به‌طور فزاینده‌ای برای تجزیه و تحلیل حجم وسیع داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط حسگرهای شهر هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داده‌ها سپس برای بهینه‌سازی برنامه‌ریزی شهری، مدیریت ترافیک و تخصیص منابع استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی نقشی محوری در ایجاد طرح‌های شهری کارآمدتر و پایدار خواهد داشت.

3. راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار

با افزایش جمعیت شهرها و نگرانی‌های زیست محیطی، شهر هوشمند بر روی راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار تمرکز خواهد کرد. وسایل نقلیه الکتریکی، طرح‌های دوچرخه اشتراکی و سیستم‌های پیشرفته‌تر حمل‌ونقل عمومی، رایج‌تر خواهند شد. علاوه‌بر این، پلتفرم‌های جابه‌جایی به‌عنوان سرویس (MaaS)، انواع مختلف حمل‌و‌نقل را به‌صورت یکپارچه و سازگار با محیط زیست برای مسافران ادغام می‌کنند.

4. یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر

در سال جدید، هر شهر هوشمند برای تامین انرژی زیرساخت‌های خود به منابع انرژی تجدیدپذیر رو خواهد آورد. پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی پیشرفته در طراحی شهری ادغام خواهند شد تا ردپای کربن کاهش پیدا کند و انعطاف‌پذیری انرژی بیشتر شود.

5. بلاک ‌چین برای اداره شهر هوشمند و امنیت

فناوری بلاک چین به‌ دلیل توانایی افزایش امنیت و شفافیت در شهر هوشمند مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری در تایید هویت ایمن، سیستم‌های رای‌گیری امن و نگهداری سوابق بدون دستکاری که همگی به حاکمیت بهتر و حفاظت از داده‌ها کمک می‌کنند، قابل استفاده است.

6. واقعیت افزوده (AR) برای طراحی شهر هوشمند

فناوری واقعیت افزوده (AR) برای تجسم پروژه‌های توسعه شهری قبل از ساخت به‌کار می‌رود. برنامه‌ریزان شهری و ساکنان با استفاده از این فناوری می‌توانند نتیجه تغییرهای پیشنهادی خود را قبل از اعمال مشاهده کنند. به این ترتیب، امکان تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر و مشارکت جامعه در توسعه شهری بیشتر می‌شود.

7. ابتکارهای مبتنی بر داده‌های جامعه‌محور

اهمیت مشارکت ساکنان شهر در جمع‌آوری داده‌ها و تصمیم‌گیری آگاهانه قابل‌انکار نیست. طرح‌های ابتکاری مبتنی بر داده‌های جامعه‌محور مانند بودجه‌بندی مشارکتی و برنامه‌ریزی شهری جمع‌سپاری، گسترده‌تر خواهند شد تا همسو بودن پروژه‌های شهر هوشمند با نیازها و ترجیح‌های جامعه تضمین شود.

8. تاب آوری و آمادگی در برابر بلایا

با افزایش وقوع رویدادهای شدید آب‌وهوایی، شهرهای هوشمند روی زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر و آمادگی در برابر بلایا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شامل سیستم‌های هشدار اولیه، ساختمان‌های مقاوم در برابر سیل و برنامه تخلیه مبتنی بر داده‌های لحظه‌ای و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده است.

9. شکاف‌زدایی دیجیتال و عدالت

از بین بردن شکاف دیجیتال یکی از اولویت‌های اصلی شهرهای هوشمند در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. تلاش‌ها بر اطمینان از دسترسی همه ساکنان، صرف نظر از وضعیت اجتماعی و اقتصادی، به خدمات دیجیتال و فرصت‌های مشارکت در اکوسیستم شهر هوشمند متمرکز خواهد بود.

۱۰. شیوه‌های اقتصاد دایره‌ای

شهر هوشمند از اصول اقتصاد دایره‌ای برای کاهش ضایعات و ارتقای پایداری استفاده می‌کند. طرح‌های ابتکاری مانند بازیافت، پروژه‌های تبدیل زباله به انرژی و ترویج کالاها و شیوه‌های دوستدار محیط زیست همچون لاکرهای هوشمند و … در خط مقدم تلاش‌های پایداری شهری خواهند بود. اقتصاد دایره‌ای در پایان سال ۲۰۲۴ قطعا برای شهرهای هوشمند که همچنان در حال تکامل و انطباق با نیازهای در حال تغییر ساکنان خود هستند، مهم خواهد بود.

ترندهایی که نام بردیم نشان‌دهنده تلاشی جمعی برای ایجاد محیط‌های شهری کارآمدتر، پایدارتر و فراگیرتر هستند. هما‌‌ن‌طور که به جلو می‌رویم، بدیهی است که فناوری و نوآوری همچنان نقش محوری در شکل دادن به شهرهای هوشمند آینده ایفا خواهند کرد.

لاکرهای هوشمند یکی از این فناوری‌های هوشمند است که به کاهش تردد وسایل حمل و نقل پستی کمک شایانی کرده و در نتیجه در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ایجاد امکاناتی در  راستای ایجاد راحتی و رفاه بیشتر برای مردم و تسهیل فرایندهای کسب و کارهای فعال در حوزه پست و لجستیک و تجارت الکترونیک نقش مهمی ایفا کرده است.

تاریخ: ۱۴۰۳-۰۲-۰۴