تأثیر فعالیت های فعالین حوزه پست و لجستیک بر حفاظت از محیط زیست چیست؟

حفاظت از محیط زیست به یکی از دغدغه‌های مردم امروزی تبدیل شده است. در حال حاضر، کسب و کارهای مختلفی تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های نوین، از محیط زیست مراقبت و از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کنند. یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی روی حفاظت از محیط زیست تاثیر بگذارد، حوزه پست و لجستیک است. روش‌های قدیمی ارسال مرسولات پستی باعث انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای می‌شود. همچنین تعداد بسیار زیاد وسایل حمل و نقل در این صنعت، باعث ایجاد زباله‌های متعدد در بلندمدت و منجر به آسیب به محیط زیست می‌باشد. در این مطلب، جابار قصد دارد تا به چگونگی حفاظت از محیط زیست توسط فعالان حوزه پست و لجستیک بپردازد.

حفا‌ظت از محیط ز‌یست؛ دغدغه بسیاری از مردم

بیش از ۱۰ الی ۲۰ سال است که موضوع حفاظت از محیط زیست برای اکثر افراد مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. به این منظور، بسیاری از روش‌های نوآورانه و فناوری محور، وارد حوزه‌های مختلف شده تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.
یکی از صنایعی که برای حفاظت از محیط زیست دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است، فعالیت‌های مربوط به پست و لجستیک می‌باشد. در روش‌های سنتی پستی، از وسایل نقلیه فراوان و مسیرهای طولانی برای دریافت و یا ارسال مرسولات استفاده می‌شد. این روش‌ها موجب تولید آلاینده‌های زیست محیطی است.

آسیب‌های روش‌های سنتی پست و لجستیک بر محیط زیست

روش‌های قدیمی پست و به طور کلی لجستیک، تا حد زیادی باعث آسیب به محیط زیست می‌شدند. به عنوان مثال، تصور کنید که برای جابه‌جایی مرسولات پستی از وسایل نقلیه زمینی و هوایی یا حتی دریایی زیادی استفاده می‌شد. هر کدام از این وسایل، باعث انتشار گازهای آلاینده می‌شدند. شاید اگر ۱۰۰ سال پیش بود، این موضوع چندان اهمیتی نداشت. اما حالا که بسیاری از مجموعه‌ها دنبال کاهش حداکثری، رد پای آلاینده‌های زیست محیطی هستند، این موضوع بسیار مهم شمرده می‌شود.

وسایل نقلیه‌ای که برای روش‌های سنتی پست و لجستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، استهلاک سالانه داشتند. بعد از مدتی باید برخی از لوازم آن‌ها تعویض می‌شد که این هم می‌توانست باعث آسیب به محیط زیست شود. گرچه در حال حاضر نیز از وسایل نقلیه برای ارسال مرسولات پستی استفاده می‌شود، اما هوش مصنوعی و فناوری‌های نوآورانه‌ای همچون لاکرهای هوشمند موجب می‌شوند، مسافت کمتری طی شود، استهلاک وسایل نقلیه کمتر شده و وسایل نقلیه کمتری مورد استفاده قرار گیرد که این می‌تواند به سلامت محیط زیست کمک شایانی کند.
در روش‌های سنتی پست و لجستیک، باید ایستگاه‌های مختلفی برای دریافت مرسولات ایجاد می‌شدند. در بلندمدت و با فرسوده شدن آن‌ها و تعویض ایستگاه‌ها با نمونه‌های جدیدتر، پسماند‌های مختلفی برای محیط زیست ایجاد می‌شد. اما در حال حاضر، علاوه بر اینکه با استفاده از لاکرهای هوشمند ایستگاه‌های دریافت و ارسال مرسولات در یک نقطه متمرکز شده‌اند، می‌توان نقاط مختلف شهرها را به صورت کامل پوشش داد و حتی در صورت جابه جایی ایستگاه، پسماندی به جای نخواهد ماند و قابلیت جا به جایی به طور کامل وجود دارد.

تغییر زیرساخت در پست و لجستیک

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، روش‌های سنتی پست و لجستیک باعث آسیب زیادی به محیط زیست می‌شدند. به همین خاطر، در گذر زمان روش‌های مختلفی برای تغییر روند عملکرد آن‌ها و کاهش تاثیرات مضر روی محیط زیست شکل گرفت. تا جایی که امروز از لاکرهای هوشمند برای خدمات پستی و لجستیک استفاده می‌شود که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده و تا حد زیادی از آن محافظت می‌کند.

لجستیک پایدار یکی از انواع لجستیک است که با ایجاد تغییرات در ترابری توانسته است منجر به کاهش تولید دی‌اکسید کربن شود و آلودگی‌های صوتی و آبی را هم تا حد زیادی کاهش دهد. در برخی مواقع، به این نوع لجستیک، لجستیک هوشمند هم گفته می‌شود.

مجوز کربن؛ راهکاری برای مراقبت از محیط ز‌یست

با داغ شدن تب و تاب موضوع حفاظت از محیط زیست، اصطلاحی رواج پیدا کرد که به آن اعتبار یا مجوز کربن (Carbon Credit) گفته می‌شود. با در اختیار داشتن این مجوز، شرکت‌ها و موسسه‌ها حق و اجازه حذف یک تن دی‌اکسید کربن یا هر نوع گاز گلخانه‌ای دیگری را پیدا می‌کنند.

در سال‌های اخیر از اعتبار کربن در زمینه پست و لجستیک هم استفاده شده است. به عنوان مثال، بسیاری از مجموعه‌هایی که خدمات مربوط به لاکرهای هوشمند را ارائه می‌دهند، این مجوز را هم دریافت کرده‌اند تا به حفاظت از محیط زیست کمک کنند.

لاکرهای هوشمند؛ راهکاری برای محافظت از محیط زیست

یکی از جدیدترین فناوری‌ها در حوزه پست و لجستیک، لاکر هوشمند پستی است. این لاکرها قابلیت استفاده در زمینه‌های مختلفی را دارند. از جمله قابلیت‌های آن‌ها می‌توان به استفاده به عنوان نقطه تحویل بسته مشتریان، استفاده به عنوان مقصد دوم تحویل بسته مشتریان، اجاره به شرکت‌های عرضه خدمات پستی، استفاده برای مرجوعی کالا، استفاده به عنوان پایانه و استفاده به عنوان نقطه پذیرش یا قبول بسته اشاره کرد.

لاکرهای هوشمند در کنار حفاظت از محیط زیست، مزایای دیگری هم دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایمنی بالا، کاربرپسند بودن، فرایند بدون تماس، امکان سفارشی‌سازی لاکرها، صرفه‌جویی در استفاده از فضا، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و ارسال و تحویل مرسولات در زمان و مکان مورد نظر اشاره کرد. تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا در حال حاضر لاکرهای هوشمند بسیار محبوب باشند. این لاکرها باعث کاهش میزان استفاده از وسایل نقلیه و در نتیجه، کاهش میزان تولیدگاز دی‌اکسید کربن می‌شوند. در ایران نیز این لاکرها در حال رواج هستند و همواره به مشتریان آن‌ها افزوده می‌شود.

جابار؛ ارائه دهنده خدمات مربوط به لاکرهای هوشمند در ایران

استفاده از لاکرهای هوشمند از جمله بهترین روش‌ها برای حفاظت از محیط زیست است. جابار یکی از ارائه‌دهنده‌های لاکرهای هوشمند در ایران می‌باشد. از جمله ویژگی‌های لاکرهای جابار می‌توان به مجهز بودن از سیستم  API پیشرفته، پشتیبانی ۲۴ ساعته، سایزهای متنوع، امنیت بالا و شبکه گسترده اشاره کرد.

اگر شرکت عرضه خدمات پستی (کوریری) و یا فروشگاه آنلاین هستید و قصد استفاده از لاکرهای جابار  را دارید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در جابار تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۱۷