... 90003132

نقش لاکرهای هوشمند در تسهیل فرآیند توزیع چیست؟

نیازهای جدید کسب‌وکارها، همواره باعث ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه می‌شوند. یکی از راه‌حل‌های مبتنی‌بر فناوری در بخش مدیریت دریافت و تحویل در کسب‌وکارها نیز، استفاده از لاکرهای هوشمند است. اما لاکر هوشمند دقیقا چیست؟ این لاکرها چگونه کار می‌کنند و چرا استفاده از آن‌ها باعث تسهیل فرآیند توزیع می‌شود؟ در این مطلب از مجموعه جابار به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

لاکر هوشمند چیست؟

لاکرهای هوشمند در واقع صندوق‌هایی الکترونیکی هستند که وظیفه آن‌ها دریافت و نگهداری بسته پستی یا هر مرسوله دیگر و سپس تحویل آن‌ها به دریافت کننده است.

در ادامه برخی از ویژگی‌های لاکرهای هوشمند را با هم مرور می‌کنیم:

  • متریال‌ ساخت: در ساخت لاکرهای هوشمند عموما از ورقه‌های فولادی گالوانیزه استفاده می‌شود که ایمنی مرسوله‌ها و نیز مقاومت لاکر را در برابر عوامل محیطی افزایش می‌دهند. این لاکرها همچنین دارای مقاومت بالا نسبت به ضربه، شوک، رطوبت و… هستند.
  • انعطاف‌پذیری: لاکرهای هوشمند را می‌توان متناسب با محیط نصب، در ابعاد گوناگون تولید کرد. حتی ابعاد قفسه‌ها و رنگ لاکر را نیز می‌توان سفارشی‌سازی کرد.
  • قفل هوشمند: هر بخش از لاکر، دارای یک قفل هوشمند دیجیتالی است که توسط نرم‌افزار سیستم کنترل می‌شود و تنها زمانی باز می‌شود که کد یا رمز عبور را در اختیار داشته باشید.
  • صفحه نمایشگر: لاکرهای هوشمند جابار دارای نمایشگرهای لمسی است که تعامل کاربر را با لاکر ممکن می‌کند و این صفحات از دلایل آسانی کار با لاکر بوده و در تسهیل فرآیند توزیع بسته پستی و مرسوله‌های کسب‌وکارها به ماموران ارسال بسته‌ها و مشتریان کمک می‌کند.
  • سیستم عامل: سیستم عامل همان بستری است که نرم‌افزار لاکر بر روی آن نصب می‌شود.

تسهیل فرآیند توزیع با استفاده از لاکر چگونه انجام می‌شود؟

لاکرهای هوشمند جابار با توجه به انواع سرویس‌های خود، باعث تسهیل فرآیند توزیع فروشگاه‌های اینترنتی و مراکز پستی می‌شوند. با استفاده از لاکرهای هوشمند جابار ، هزینه و زمان توزیع مرسولات از طریق تجمیع چندین مقصد در یک ایستگاه به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. در فرآیند توزیع به مقصد لاکرهای هوشمند، مسیرهای توزیع کوتاه خواهد شد و در نتیجه هزینه سوخت و فرسودگی وسایل حمل و نقل، کاهش پیدا خواهد کرد.

مراحل توزیع مرسولات به لاکرهای هوشمند جابار  را با هم مرور می‌کنیم:

  • در مرحله اول، مامور پست هر مرسوله را در لاکر اختصاص یافته به آن قرار می‌دهد.
  • سپس از طریق API سامانه E-LOCK به فروشگاه اینترنتی و یا شرکت پست کد تحویل (Unload) را ارسال می‌کند.
  • کد تحویل (Unload) دریافت بسته را از لاکرهای هوشمند جابار ، برای مشتریان ممکن می‌سازند.
  • کد تحویل (Unload) توسط سامانه پیامکی شرکت‌های عرضه خدمات پستی (کوریرها) و یا فروشگاه اینترنتی به دریافت کننده ارسال می‌شود.
  • گیرنده مرسوله به محل لاکر مراجعه می‌کند و کد تحویل (Unload) را در سیستم وارد می‌کند.
  • قفل لاکر مربوطه باز می‌شود و گیرنده مرسوله را دریافت می‌کند.

برای مطالعه مقاله‌ی “تجربه کاربری ساده با لاکرهای هوشمند جابار‌“، کلیک کنید.

تسهیل فرآیند توزیع، تنها یکی از مزایای لاکر هوشمند است

لاکرهای هوشمند جابار علاوه بر تسهیل فرآیند توزیع، بهترین فناوری برای افزایش ایمنی بسته پستی یا محصول ارسال شده از طرف شرکت‌های پستی و فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

نتایج یک تحقیق آماری نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان، سرعت فرآیند و راحتی را از معیارهای استفاده از راهکارهای دیجیتالی عنوان کرده‌‌اند. لاکرهای هوشمند نیز هر دو ویژگی راحتی و تسریع فرآیند را ایجاد می‌کنند. دیگر نیازی نیست مشتریان به مراکز پستی مراجعه کنند و یا در خانه یا محل کار منتظر دریافت بسته‌های خود از ماموران ارسال بمانند. با این حال لاکرها مزایای دیگری نیز دارند که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • خودکارسازی فرآیند ارسال و تحویل در زمان استفاده از لاکرها، مانع از شلوغی بیش از اندازه مراکز پستی و نیاز به نیروهای بیشتر در سازمان می‌شود.
  • لاکرها نیاز به فرآیندی دستی و غیر خودکار را در مراکز پستی و بخش توزیع کسب‌وکارهای دیگر کاهش می‌دهند.
  • سیستم‌های لاکر هوشمند، نمونه‌هایی عملی در استفاده از اینترنت اشیا (IoT) در سازمان شما هستند و یکپارچه‌سازی فرآیندها توسط سیستم‌های پیشرفته را تقویت می‌کنند.
  • از داده‌های گردآوری شده در سیستم لاکر هوشمند می‌توان برای ایجاد گزارش‌های مفید برای مدیران کسب‌وکار، شناسایی به‌موقع مشکلات در فرآیند تحویل، رفع مشکلات، بهبود فرآیند و… استفاده کرد.
  • هر کسب‌وکاری در هر مقیاسی، می‌تواند از لاکرهای هوشمند استفاده کند. همچنین می‌توان از این فناوری به‌عنوان یک روش مکمل در کنار دیگر روش‌های ارسال مرسوله‌ها استفاده کرد.
  • لاکرهای هوشمند جابار توسط دوربین‌ها به طور مداوم در حال نظارت است و این ویژگی باعث افزایش ایمنی مرسوله‌ها می‌شود.

 با لاکرهای جابار، سیستم هوشمند دریافت و تحویل را ایجاد کنید

لاکرها دارای ویژگی‌های متعددی از نظر امنیت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از ورق‌های فولادی ضخیم، دوربین‌های مداربسته، قفل هوشمند و… اشاره کرد. از طرفی کار با سیستم لاکرهای هوشمند برای ماموران ارسال، مشتری و نیز مدیران کسب‌وکارها بسیار آسان است. لاکرها همچنین از جدیدترین راهکارهای دریافت و تحویل هستند و هر کسب‌وکاری با هر مقیاسی می‌تواند از آن‌ها برای افزایش رضایت مشتری و تمایز برند استفاده کند.

اگر به استفاده از لاکرهای هوشمند برای تسهیل فرآیند توزیع و همچنین دریافت در کسب‌وکار خود تمایل دارید، ما در مجموعه جابار خدمات متنوعی را به شما ارائه می‌دهیم. جابار دارای گسترده‌ترین شبکه لاکرهای هوشمند در ایران است. برای دریافت مشاوره در این زمینه، کافی است با کارشناسان ما در مجموعه جابار تماس بگیرید.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۶-۰۴