... 90003132

چگونه خدمات هوشمند دریافت را بهینه‌سازی کنیم؟ کاربرد و چالش‌ها

کسب‌وکارهای آنلاین در حال حاضر بخش بزرگی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهند. این کسب‌وکارها برای تحویل به‌موقع کالاها باید از لجستیک بهینه‌ای برخوردار باشند. اما با افزایش تقاضا برای خدمات پستی، طی سال‌های اخیر لجستیک کسب‌وکارهای آنلاین تحت فشار زیادی قرار گرفته است. یک راهکار بسیار ایده‌آل برای کاهش این فشار، استفاده از خدمات هوشمند دریافت است. خدماتی مانند لاکرهای هوشمند یا وسایل نقلیه خودکار که آینده صنعت پست و لجستیک را نیز تشکیل می‌دهند. در این مطلب از جابار به‌صورت کامل با خدمات هو‌شمند در‌یافت، روش بهینه‌سازی و چالش‌های پیش‌ روی این خدمات آشنا می‌شویم.

جدیدترین راهکارهای دریافت و ارسال در لجستیک

قبل از این که به سراغ معرفی خدمات هوشمند دریافت برویم، باید با مفهوم دریافت در لجستیک آشنا شویم. به‌طور کلی دریافت به معنای تحویل گرفتن کالا توسط مشتری نهایی از شرکت ارائه‌دهنده خدمات پستی در نقطه تحویل می‌باشد. یکی دیگر از تعاریف در این زمینه نیز فرایند حمل و نقل کالا از یک مبدا به یک مقصد از پیش تعریف شده است. اما خدمات دریافت چه مفهومی در لجستیک دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر نوع خدمات فناوری‌محور که بتوانند میزان تاخیر دریافت کالا را برای مشتری نهایی کاهش دهند، جزو خدمات د‌ریافت هو‌شمند به‌شمار می‌آیند. از جمله این خدمات می‌توان به استفاده از پهپادها، وسایل نقلیه خودکار، لاکرهای هوشمند و … اشاره کرد. در ادامه با این خدمات بیشتر آشنا می‌شویم.

لاکرهای هوشمند

یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع خدمات هوشمند دریافت و ارسال کالا در صنعت پست و لجستیک، لاکرهای هوشمند هستند. این لاکرها را می‌توان در بسیاری از نقاط شهرهای بزرگ مانند مراکز خرید، پایانه‌های مسافربری، مجتمع‌های تجاری و دفاتر خدمات پستی مشاهده کرد. این لاکرها برای فرستنده و گیرنده کالا مزایای بی‌شماری دارند؛ اما بخش مهمی از مزیت آن‌ها برای تحویل‌گیرنده‌های مرسولات پستی است. به همین خاطر یکی از موثرترین خدمات هوشمند به‌شمار می‌آیند. درواقع مشتریان نهایی در فرایند لجستیک که همان تحویل‌گیرنده‌ها هستند، می‌توانند با استفاده از لاکرهای هوشمند، در زمان و مکان دلخواه خود مرسولات پستی را تحویل بگیرند.

وسایل نقلیه خودکار

نمی‌توان از خدمات هو‌شمند در‌یافت صحبت کرد و چیزی درباره وسایل نقلیه خودکار نگفت. این وسایل که شامل پهپادها، کامیون‌های خودران و موارد مشابه می‌شوند، توانسته‌اند تحویل کالا در صنعت لجستیک را متحول کنند. در حال حاضر شرکت‌های زیادی مانند DHL، USP و Amazon از وسایل نقلیه خودکار برای تحویل کالاهای خود استفاده می‌کنند. این وسایل از آن جهت در دسته‌بندی خدمات هوشمند دریافت قرار می‌گیرند که فرایند تحویل کالا را به‌شدت تسهیل و تسریع می‌کنند. از طرف دیگر، وسایل نقلیه خودکار برای شرکت‌های حوزه پست و لجستیک نیز مزایای بسیار زیادی دارند.

ربات‌های تحویل کالا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خدمات هوشمند دریافت حتی با ربات‌های پیشرفته نیز ادغام شده‌اند. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند آمازون از ربات‌ها برای تحویل مرسولات پستی خود در مسافت‌های کوتاه استفاده می‌کنند. درواقع افراد درب خانه خود را باز کرده و از یک ربات کوچک، یک مرسوله پستی تحویل می‌گیرند. دقیقا مانند فیلم‌های تخیلی که آینده را به تصویر می‌کشیدند، خدمات پستی نیز وارد دوره‌ای بسیار خاص شده‌اند که با فیلم‌های سینمایی تفاوت خاصی ندارند.

تحویل کالا با کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نه‌تنها در توسعه شهرهای هوشمند، بلکه در توسعه خدمات فناوری‌محور شرکت‌های پست و لجستیک نیز توانسته وارد شود. درواقع خدمات هوشمند دریافت بخش کوچکی از لجستیک یک شهر هوشمند به‌شمار می‌آیند. هوش مصنوعی با بهینه‌سازی مسیر، خودکارسازی زنجیره تامین و موارد مشابه، تحویل کالا را سریع‌تر و بدون خطا می‌کند. اما این امر چه ارتباطی با خد‌مات هو‌شمند دریافت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهینه‌تر و سریع‌تر شدن تحویل کالا ارتباط مستقیمی با بهبود شرایط دریافت کالا دارد. با هوش مصنوعی، مشتریان نهایی می‌توانند مرسولات پستی خود در زمان تعیین‌شده و با کم‌ترین تاخیر دریافت کنند.

خدمات هوشمند دریافت در زمان مرجوعی کالا

یکی از چالش‌های اصلی در زمینه پست و لجستیک، مرجوعی کالا است. مرجوعی کالا برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی هزینه بسیار بالایی دارند. چرا که باید مقدار زیادی از بودجه عملیاتی و نیروی انسانی خود را صرف جمع‌آوری کالاهای مرجوعی کنند. خدمات هوشمند دریافت توانسته‌اند این چالش بسیار مهم را برای همیشه حل کنند. در حال حاضر لاکرهای هوشمند به‌عنوان بهترین روش دریافت مرسوله و بهترین روش برای کاهش مرجوعی کالا نیز شناخته می‌شوند زیرا از طریق این فناوری، نیازی به حضور تحویل‌گیرنده در هنگام مراجعه مامور ارسال نیست و همین موضوع امکان مرجوعی کالا به دلیل عدم حضور تحویل‌گیرنده را از بین می‌برد.

درواقع استفاده از لاکرهای هوشمند برای مرجوعی کالا، تحویل‌گیرنده و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی را از مزایای زیادی بهره‌مند می‌کند. برای مثال، یکی از امکاناتی که لاکرهای هوشمند آمازون برای مشتریان فراهم کرده است امکان مراجعه به نزدیک‌ترین لاکر هوشمند و قراردادن کالاهای مرجوعی خود در لاکر است. از این طریق، علاوه بر اینکه مرجوع کردن کالاها برای مشتریان بسیار راحت‌تر است، هزینه‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی نیز به‌شدت برای جمع‌آوری کالاهای مرجوعی کاهش پیدا می‌کند.

خدمات هوشمند دریافت درلاکرها چگونه تعریف می‌شود؟

تا به اینجا متوجه شدیم که لاکرهای هوشمند از برترین خد‌مات هو‌شمند دریافت در حوزه لجستیک و پست به‌شمار می‌آیند. اما چگونه افراد می‌توانند از خدمات هوشمند دریافت و ارسال این لاکرها بهره‌مند شوند. در دنیا، لاکرهای هوشمند برای مقاصد مختلفی از جمله مرجوعی کالا کاربرد دارند. مشتریان می‌توانند کالاهای مرجوعی خود را در این لاکرها قرار داده و آن را با کم‌ترین هزینه مرجوع کنند. دریافت کالا از لاکرهای هوشمند نیز یکی دیگر از خدمات هوشمند آن‌ها به‌شمار می‌آید.

یکی از خدمات دریافت لاکرهای هوشمند جابار، امکان استفاده برای فروشندگان فروشگاه‌های فیزیکی است. درواقع فرد می‌تواند کالاهای خریداری شده در کانال‌های آنلاین را، در لاکر قرار داده و فرد مورد نظر و یا مامور ارسال می‌تواند با استفاده از کد اختصاصی کالا را از لاکر هوشمند جابار تحویل بگیرد.

جابار؛ ارائه‌دهنده شبکه گسترده لاکرهای هوشمند در ایران

جابار به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات هو‌شمند دریافت، با معرفی لاکرهای هوشمند و نصب آن‌ها در نقاط مختلف کلان شهرها توانسته جلوه‌ای جدید از خدمات هوشمند دریافت در صنعت لجستیک را در کشور  ایران عرضه کند. شما می‌توانید به‌عنوان یک مشتری خدمات پستی از لاکرهای هوشمند جابار برای دریافت کالا در زمان و مکان دلخواه استفاده کنید. باید اشاره کرد که کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات پستی و فروشگاه‌های آنلاین نیز می‌توانند از مزایای زیادی که لاکرهای هوشمند به عنوان یک تسهیل کننده برایشان فراهم کرده، بهره گیرند. برای آشنایی با مزایای استفاده از لاکرهای هوشمند، کلیک کنید.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۱۶