... 90003132

فرست مایل دلیوری، شروع یک حمل و نقل موفق

فرست مایل دلیوری

فرست مایل دلیوری اگرچه کمتر از لست مایل دلیوری شناخته‌ شده است، اما به همان اندازه اهمیت دارد. چون اگر همه چیز در ابتدای زنجیره تامین صحیح جلو نرود، بهینه‌سازی مرحله پایانی فایده‌ای نخواهد داشت. به‌همین دلیل، شرکت‌ها اهمیت زیادی به داشتن یک زیرساخت لجستیکی کارآمد و یکپارچه می‌دهند تا بتوانند با هر چالشی در فرایند حمل و نقل مقابله کنند. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چه عملیاتی در فرست مایل دلیوری انجام می‌شود، چرا مهم است و چه راه‌حل‌هایی در بازار می‌توانند این فرایند را بهینه کنند. پس همراهمان بمانید.

فرست مایل دلیوری چیست؟

فرست مایل دلیوری مرحله یا مجموعه عملیاتی است که در شروع زنجیره تامین انجام می‌شود. به‌طور کلی،‌ فرض بر این است که فرست مایل درست بلافاصله بعد از دریافت سفارش مشتری شروع می‌شود و در لحظه بارگیری آن سفارش در وسیله نقلیه حمل و نقل که آن را به مشتری نهایی تحویل می‌دهد به پایان می‌رسد. فرست مایل همچنین می‌تواند شامل انتقال به نقاط میانی زنجیره برای دسترسی آسان، مثل مراکز توزیع و انبار باشد.

چند عملیات بین ثبت سفارش و تحویل به مشتری نهایی انجام می‌شود که عبارتند از آماده‌سازی سفارش، بسته‌بندی، اعتبارسنجی و انتقال به مراکز یا نقاط میانی.

فرست مایل دلیوری را بسته به صنعت می‌توان به روش‌های مختلف تفسیر کرده و روی مراحلی تاکید کنیم که تاثیرگذارتر از بقیه هستند. مثلا یک تولیدکننده ممکن است فرست مایل را به حمل و نقل محصول‌های نهایی از کارخانه تولید خود، به مرکز توزیع محدود کند. در مقابل، برای یک خرده‌فروش، فرست مایل دلیوری شامل انتقال کالا از انبار تامین‌کننده به تاسیسات خود است.

تفاوت بین فرست مایل دلیوری و لست مایل دلیوری

تفاوت اصلی بین این دو در ترتیب اجرای آن‌ها است. همانطور که از نام آن مشخص است، فرست مایل اولین مرحله از زنجیره تامین است. در مقابل، لست مایل مرحله نهایی است که در آن محصول مستقیما به مشتری نهایی تحویل داده می‌شود.

فرست مایل بعد از ثبت سفارش شروع می‌شود و شامل آماده‌سازی کالا است. این مرحله وقتی به پایان می‌رسد که کالا در آخرین وسیله حمل و نقل بارگیری شود تا به مصرف‌کننده نهایی برسد.

سپس لست مایل شروع می‌شود که شامل تحویل سفارش به مشتری، چه از طریق تحویل در فروشگاه،‌ خانه، محل کار، در نقطه تحویل یا در یک لاکر هوشمند برای دسترسی آسان است. این آخرین مرحله از زنجیره تامین محسوب می‌شود.

تفاوت دیگر بین فرست مایل دلیوری و لست مایل دلیوری، مربوط به توزیع است. دلیوری‌های فرست مایل معمولا بارهای فشرده و حجیم (کالاهای پالت‌شده و گروه‌های سفارش‌های بزرگ) هستند که حمل و نقل و تحویل آن‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند.

از طرف دیگر، لست مایل پیچیده‌تر و سخت‌تر است. زیرا با حجم‌های کمتر، به‌ویژه کالاهایی که مشتریان قرار است دریافت کنند، سر و کار دارد. بنابراین، لست مایل چالش بزرگی برای شرکت‌ها است. زیرا باید مشتریان خود را با تحویل سریع راضی نگه دارند و همزمان هزینه‌های حمل و نقل و نیروی کار را به حداقل برسانند.

عملیات فرست مایل دلیوری

از زمانی که سفارش وارد سیستم می‌شود تا قبل از انتقال آن به مشتری نهایی، چند عملیات مختلف انجام می‌شود.

۱. آماده‌سازی

این عملیات بسیار مهم است، زیرا هزینه‌های پردازش سفارش می‌تواند بیش از ۶۰درصد از کل هزینه‌های عملیاتی یک مرکز باشد. سفارش‌های مشتری باید در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون خطا آماده شده و سپس به نقطه توزیع ارسال شوند.

۲. ادغام و بسته‌بندی

در کنار آماده‌سازی سریع،‌ ادغام و بسته‌بندی سفارش‌ها نیز باید به‌سرعت انجام شود. در این مرحله، کالاهای آماده‌سازی ‌شده بررسی می‌شوند، سفارش در صورت نیاز اصلاح شده و سپس به نقطه توزیع منتقل می‌شود، اسناد سفارش چاپ می‌شوند و غیره.

۳. توزیع و بارگیری در کامیون حمل و نقل

بعد از تکمیل پردازش و تنظیم اسناد، سفارش در کامیون بارگیری می‌شود. کامیون از مرکز خارج می‌شود تا در زمان توافق‌شده و بدون آسیب به  برسد.

۴. حمل و نقل به نقاط میانی در طول زنجیره تامین

فرست مایل گاهی شامل عملیاتی مانند انتقال محصول نهایی بین مرکز تولید و دفتر مرکزی یا انتقال سفارش‌ها به انبار ترانزیت به‌عنوان یک مرحله قبل از تحویل آ‌ن‌ها به مشتری نهایی است. به‌طور کلی مواردی که معرفی شد، عملیات اصلی در فرست مایل دلیوری هستند. بهینه‌سازی این مراحل برای موفقیت‌آمیز بودن لست مایل دلیوری ضروری است.

اتوماسیون برای بهینه‌سازی فرست مایل دلیوری

اگر می‌خواهید فرست مایل دلیوری رقابتی‌تر و سودآورتری داشته باشید، دیجیتالی کردن فرایندهای لجستیک بهترین گزینه است. اولین قدم این است که بلافاصله بعد از دریافت سفارش مشتری، آماده‌سازی آن را شروع کنید. به این منظور باید ارتباط مستقیم و خودکار بین کانال‌های فروش و انبار وجود داشته باشد. بهترین راه برای انجام این کار سیستم مدیریت انبار (WMS) است.

این سیستم ماژول ادغام پلتفرم‌های بازار و تجارت الکترونیک را داراست که به‌طور خودکار فروشگاه آنلاین شما را به تاسیسات شما متصل می‌کند تا اپراتورها سریع‌تر سفارش‌ها را آماده کنند.

ماژول (WMS) مختص تجارت الکترونیک، همزمان اقلام را به محض رسیدن به انبار سازماندهی می‌کند و بر اساس فهرست سفارش‌های ثبت شده، آن‌ها را در دسته‌بندی سفارش‌های تک واحدی، سفارش‌های چند واحدی یا مواردی که قرار است ذخیره شوند، مشخص می‌کند. ماژول فروشگاه همچنین WMS انبار را با پایانه‌های فروش ادغام می‌کند تا موجودی در همه این مکان‌ها همگام‌سازی شود. بعد از ورود سفارش به سیستم، مدیریت را می‌توان به لطف اتوماسیون، بسیار ساده کرد.

در نهایت، تعامل روزانه بین تمام بخش‌ها و عوامل حمل و نقل را می‌توان با نرم‌افزار مدیریت کرد. این نرم افزارها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا علاوه بر کنترل کامل، فرایندها  را بهینه و یکپارچه سازند.

اهمیت فرست مایل دلیوری

شکی نیست که فرست مایل دلیوری یک مرحله مهم از لجستیک است. با رونق گرفتن تجارت الکترونیک، اپراتورهای لجستیک مدام تلاش می‌کنند شکایت‌ها را به حداقل برسانند و مشتریان را با دسترسی آسان و تحویل سریع راضی نگه دارند.

لاکرهای هوشمند در بسیاری از مواقع در نقطه تحویل و یا همان فرست مایل دلیوری، بسیار تاثیرگذار است و مدیریت خودکار و کاهش هزینه های فرست مایل را به همراه دارند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از لاکرهای هوشمند در فرست مایل دلیوری و لست مایل دلیوری استفاده کرده تا بتوانند از این فناوری در راستای ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان بهره گیرند. جابار، با ارائه لاکرهای هوشمند خود به خوبی به عنوان یک تسهیل‌گر در صنعت پست و لجستیک، در بازار رقابتی ایران ایفای نقش می‌کند.

تاریخ: ۱۴۰۲-۱۲-۱۴