... 90003132

لجستیک هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟

لجستیک هوشمند به استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها در راستای بهینه‌سازی فرآیندها در زنجیره تامین اشاره دارد. راه‌حل‌های لجستیک هوشمند از فناوری‌های مختلفی مانند اینترنت اشیا (IOT)، کلان داده‌ها (Big Data)، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (Machine Learning) برای بهبود فرآیندهای لجستیک استفاده می‌کنند.

هر کسب و کاری که درگیر مدیریت تدارکات و زنجیره تامین است، می‌تواند جزو کاربران لجستیک هوشمند باشد، از جمله شرکت‌های تجارت الکترونیک، خرده فروشان، تولید کنندگان، ارائه دهندگان خدمات لجستیک و شرکت‌های حمل و نقل. این کسب‌وکارها می‌توانند با بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی و ارائه تجربه بهتر برای مشتری از لجستیک هوشمند بهره برند.

رشد و محبوبیت خرید آنلاین در سراسر دنیا، موجب افزایش تولید بسته و افزایش نیاز به خدمات مرتبط با صنایع پست، لجستیک و تجارت الکترونیکی شده و نیاز به دیجیتالی شدن و هوشمند‌سازی در این حوزه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. لجستیک هوشمند شامل فناوری‌های مقیاس‌پذیر، انعطاف‌پذیر و آینده‌گرا هستند که عملیات را کارآمد، مؤثر و هوشمند می‌سازد. از این رو، زنجیره‌های تامین سنتی دیگر جوابگوی نیازها نیستند و می‌بایست برای دستیابی به بیشترین سهم از فضای رقابتی در این صنعت، به راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای دست پیدا کرد.

عملیات لجستیک هوشمند شامل چه عملیاتی است؟

عملیات لجستیک هوشمند می تواند شامل طیف وسیعی از فناوری‌ها و استراتژی‌های پیشرفته باشد، مانند:

  • ردیابی و نظارت بر موقعیت محموله‌ها با استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا (IOT)
  • تجزیه و تحلیل داده‌های کلان برای پیش بینی تقاضا و بهینه‌سازی فرآیندهای زنجیره تامین.
  • برنامه‌ریزی خودکار و بهینه‌سازی مسیر برای کاهش هزینه های حمل و نقل و کاهش زمان تحویل.
  • اتوماسیون فرآیندهای انبار برای کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش کارایی.
  • نگهداری و نظارت بر دارایی‌ها جهت جلوگیری از خرابی و به حداقل رساندن هزینه‌های تعمیر.
  • پلتفرم‌هایی برای اتصال خریداران و فروشندگان و ساده‌سازی فرآیند تدارکات.

به طور کلی، عملیات لجستیک هوشمند شامل استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهینه‌سازی کل زنجیره تامین، از تهیه و تولید گرفته تا حمل و نقل، انبارداری و تحویل است.

استفاده از لجستیک هوشمند چه مزایایی دارد؟

استفاده از راه حل‌هایی که لجستیک هوشمند ارائه می‌دهد، فارق از جایگاه کسب و کار ها، می‌تواند در بخش‌های مختلف مفید واقع شود از جمله:

۱. پیش‌بینی و جلوگیری از آسیب به مرسوله

یکی از اهداف شرکت‌های عرضه‌ی خدمات پستی و تجارت الکترونیک، ارسال به موقع و سالم مرسولات به دست مشتریان است. با این حال ممکن است گاهی به درصدی از محصولات آسیب وارد شود، به کمک لجستیک هوشمند می‌توان تعداد آسیب‌ها را به حداقل رساند. به‌طور کلی، توجه به نحوه نگهداری اقلام خاص، طراحی بسته‌بندی‌های مناسب با توجه به ابعاد و جنس، آموزش کارکنانی که مسئول جابه‌جایی، نقل و انتقالات هستند و… می‌تواند در این مورد تاثیر به‌سزایی داشته باشد. استفاده از فناوری‌های هوشمند در جلوگیری از آسیب دیدن بسته‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
یکی از این فناوری‌ها، حضور لاکرهای هوشمند در سبدارزش خدمات شرکت‌های پستی است که تحولی در صنعت پست و لجستیک ایجاد کرده، یکی از این مزایا، جلوگیری از امکان مرجوعی کالا به دلیل عدم حضور دریافت کننده هنگام تحویل بسته می‌باشد. این موضوع از برگشت خوردن بسته‌ها به انبار جلوگیری کرده و در نتیجه امکان آسیب دیدن بسته‌ها را کاهش می‌دهد.
برای خواندن مقاله “استفاده از لاکرهای هوشمند و تحول در الگوی تردد افراد” کلیک کنید.

۲. اطمینان از تحویل به موقع بسته به مشتری

از آنجایی که رساندن به موقع محموله به دست مشتری، از وظایف اصلی فعالان در این حوزه است، بدون شک تاخیر در تحویل مرسوله، خسارت‌های زیادی به شرکت ارسال کننده وارد خواهد کرد، از خسارات مالی گرفته تا از دست دادن رضایت مشتریان. انجام این وظیفه، خود دلیل موجهی برای استفاده از لجستیک هوشمند است.

جابار با استقرار لاکرهای هوشمند در نقاط مختلف شهر، مشکل تاخیر در تحویل بسته و یا انتظار برای دریافت مرسوله را تا حد قابل توجهی برطرف کرده است. مشتریان می‌توانند در زمان و مکان دلخواه، بسته‌ها را از نزدیک‌ترین لاکر به محل سکونت و یا رفت و آمد خود، دریافت کنند.

۳. تشخیص نقاط ضعف در روند تحویل

از دیگر مزایای استفاده از راه حل‌های هوشمند در لجستیک، می‌توان به تشخیص نواقص موجود در روند تحویل مرسوله اشاره کرد. برخی از مرسوله‌ها نیاز به چندین بار تعویض وسایل حمل و نقل در طول مسیر دارند. همچنین مسیرهای گوناگون ارسال مانند زمینی، هوایی و دریایی دارای چالش‌ها و مشکلات مخصوص به خود هستند.

برای کاهش زمان تحویل  مرسوله یه مقصد نیاز به لجستیک هوشمند است.

با استفاده از راه حل‌های لجستیک هوشمند بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر می‌توان محموله‌ها، ردیابی مسیر، زمان دقیق دریافت  و تحویل مرسوله و… را مدیریت کرد.

در ادامه با ۵ استراتژی لجستیک هوشمند که به کسب و کارهای حوزه پست و لجستیک، قدرت بخشیده و موجب ایجاد مزیت رقابتی می‌شود، آشنا شوید:

۱. بهبود فرآیندهای عملیاتی

در این مرحله اتوماسیون‌سازی بخش‌های عملیاتی مختلف و فاصله گرفتن از انجام عملیات به‌صورت دستی و سنتی صورت می‌گیرد.

۲. آموزش نیروی کار

از طریق برنامه‌های آموزشی، کارمندان و مدیران، می‌بایست با مهارت‌هایی که به رشد و هوشمند‌سازی کسب و کار  کمک خواهد کرد، آشنا شده و در راستای آن برنامه‌ریزی و پیش روند.

۳. ارتباط مستقیم با مشتریان

تعامل با مشتریان در بهبود روند پیشرفت و توسعه کسب و کار بسیار تعیین کننده است، استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند در این بخش می‌تواند تصویر بهتری از نیازها و راه حل‌های پیش رو ارائه دهد.

۴. فرآیند اتوماسیون

 اتوماتیک کردن فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف کسب و کار مانند استفاده از نرم افزار ردیابی، جمع آوری داده‌ها و … برای بهینه‌سازی فرآیندهای انجام کار، مدیریت موجودی، بسته بندی و حمل و نقل ثمربخش خواهد بود.

۵. سرمایه‌گذاری در فناوری

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هوشمند مانند استفاده از نرم‌افزارهای ابری، دستگاه‌های دیجیتال، استفاده از سنسورهای ردیابی و نظارت در سیستم انبارداری، لاکرهای هوشمند و… برای افزایش بهره‌وری موثر است و به افزایش رضایت مشتری کمک خواهد کرد.

در پایان، فراموش نکنید که لجستیک هوشمند به سرعت در حال رشد است و طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و رویکردهایی را در بر می‌گیرد تا بتواند از طریق داده‌ها، اتوماسیون و اتصال بخش‌های مختلف، به بهینه‌سازی عملیات لجستیک، بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و… کمک کند.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۱۷