... 90003132

آینده توسعه اینترنت اشیاء (IOT)، ترندها و پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۴

اینترنت اشیاء (IOT)

در طول دو دهه گذشته، اینترنت اشیاء (IOT) در تمامی صنایع در سراسر جهان به ‌کار گرفته شده است. این فناوری به‌طور قابل‌توجهی طی سال‌های اخیر، به بلوغ رسیده است ولی نوآوری در آن همچنان ادامه دارد. تولیدکنندگان تجهیزات، مدام در حال توسعه راه‌حل‌ها و محصولات جدید برای مصرف‌کننده و استفاده صنعتی از این فناوری هستند. شرکت‌ها ارزش اینترنت اشیا را درک کرده‌اند و به‌سرعت در حال ادغام آن برای ساده‌تر کردن و کارآمدتر کردن فرایندهای خود هستند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا آینده اینترنت اشیاء (IOT) و ترندهای پیش‌بینی‌شده آن در سال ۲۰۲۴ را بررسی کنیم.

وضعیت فعلی اینترنت اشیاء (IOT)

پیش‌بینی‌ها حاکی از  آن است که تعداد دستگاه‌های IoT در سطح جهان از ۹.۷ میلیارد در سال ۲۰۲۰ به ۲۹ میلیارد در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

همچنین انتظار می‌رود حجم بازار اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۷ به ۳۳.۷۴ میلیارد دلار برسد. از صنایعی که اینترنت اشیاء (IOT) را به‌کار گرفته‌اند، می‌توان به شرکت‌های تحویل بسته پستی، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان و صنایع برق، گاز، تامین آب و مدیریت زباله اشاره کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، صنایعی مانند وسایل نقلیه متصل به اینترنت، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ردیابی دارایی‌ها نیز تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک میلیارد دستگاهIoT خواهند داشت. در بخش مصرف‌کننده، خانه‌های هوشمند، صندوق‌های هوشمند و مدیریت زمان بسته ارسالی در استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا پیشرو هستند.

دستیارهای صوتی نیز در سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. حدود ۶۵درصد از افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال از دستیار صوتی در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند و تقریبا ۵۹درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله نیز این فناوری را به‌کار می‌برند.

۱۰ ترند برتر اینترنت اشیاء (IOT) در سال ۲۰۲۴

در این بخش، به بررسی ترندها و پیش‌بینی‌هایی می‌پردازیم که انتظار می‌رود در عرصه فناوری اینترنت اشیاء (IOT) رخ دهند.

1. دوقلوهای دیجیتال (Digital twin)

با گسترش دیجیتالی شدن و در دسترس بودن فناوری، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ شاهد گسترش سریع دوقلوهای دیجیتال در صنایع بیشتری باشیم. این فناوری، اطلاعات بیشتری درباره فرایندهای سازمان فراهم می‌کند و به ذینفعان کمک می‌کند تا آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و بهبود بخشند. پس از بحران کووید ۱۹، سازمان‌ها در تلاش هستند تا زنجیره‌های تامین قوی و راه‌حل‌های لجستیکی ایجاد کنند و دوقلوهای دیجیتال، نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهند کرد.

2. هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء (IOT)

اینترنت اشیاء (IOT) شرکت‌ها را قادر کرده است تا به داده دقیق مربوط به عملیات خود دسترسی داشته باشند و بینش‌های دقیقی درباره کارمندان، بهره‌وری، کیفیت خدمات یا محصولات خود کسب کنند. کسب‌وکارها با ادغام هوش مصنوعی در سیستم‌های خود می‌توانند فرایندهای بیشتری را خودکار کنند و کیفیت محصولات و خدماتشان را بهبود بخشند.

در سال ۲۰۲۴ می‌توان انتظار داشت که کسب‌وکارهای بیشتری از ادغام داده‌های اینترنت اشیاء (IOT) و هوش مصنوعی در تولید، مونتاژ، لجستیک، ردیابی بسته پستی، مدیریت زمان بسته ارسالی و بهبود قابلیت‌های صندوق هوشمند استفاده کنند.

3. فناوری حسگر جدید

در سال ۲۰۲۴ باید منتظر نوآوری در فناوری حسگر و همچنین کاهش قیمت حسگرهای موجود و به‌دنبال آن کاهش قیمت راه‌حل‌های اینترنت اشیا باشیم. انتظار می‌رود شرکت بوش با همکاری چند شرکت دیگر از سیستم‌های حسگر جدیدی رونمایی کند که برای وسایل نقلیه خودران طراحی شده‌اند.

4. خدمات خودرو متصل به ۵G

در سال آینده، می‌توان انتظار داشت که اتصال۵G در سطح جهانی رایج‌تر شود و افراد بیشتری به آن دسترسی داشته باشند. راه‌اندازی خدمات ۵G باعث پیشرفت در فناوری خودروهای متصل می‌شود. انتظار می‌رود این فناوری باعث افزایش ارتباطات خودروها با یکدیگر، بهبود آگاهی موقعیتی سیستم‌های ADAS و کاهش تصادف‌ها شود.

5. نوآوری در تراشه برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IOT)

در سال آینده، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تراشه‌های تخصصی‌تری برای سیستم‌های اینترنت اشیا فراهم شود. می‌توانیم انتظار تراشه‌هایی را داشته باشیم که قادر به مدیریت شبکه‌های عصبی و سیستم‌های هوش مصنوعی هستند. این تغییرات به‌نوبه خود منجر به نوآوری بیشتر در راه‌حل‌های هوش مصنوعی می‌شوند.

6. اینترنت اشیاء (IOT) در مراقبت‌های بهداشتی

در دو سال گذشته شاهد پیشرفت اینترنت اشیاء (IOT) در حوزه مراقبت‌های بهداشتی در قالب مختلف از دستیارهای صوتی  گرفته تا تجهیزات پزشکی بوده‌ایم. در سال ۲۰۲۴ می‌توانیم انتظار داشته باشیم که راه‌حل‌های اینترنت اشیا بیشتری در موسسه‌های مراقبت‌های بهداشتی به‌کار گرفته شود. همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که حسگرهای هوشمند بیشتری در خانه برای نظارت بر وضعیت بیماران مورد استفاده قرار گیرند.

7. نگرانی‌های اخلاقی، قانونی و حفظ حریم خصوصی درباره اینترنت اشیا

مصرف‌کنندگان امروزی از خطرهای دستگاه‌های IoT برای حریم خصوصی آگاه هستند. نگرانی‌هایی درباره مالکیت داده‌ها، نحوه استفاده از آن‌ها و نحوه ایمن شدن آن‌ها مطرح شده است. در سال ۲۰۲۴ می‌توان انتظار داشت که کاربران بیشتری نبست به این نگرانی‌ها آگاه شوند و دولت‌ها مقرراتی را وضع کنند که نحوه محافظت از حریم خصوصی کاربران در دستگاه‌های IoT را مشخص کند.

8. تاکید بیشتر بر امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیا

مصرف‌کنندگان، دولت‌ها و تولیدکنندگان از اهمیت دستگاه‌های امنیتی IoT آگاه هستند. در دو یا سه سال گذشته، بسیاری از دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا در معرض خطر قرار گرفته‌اند و مهاجمان توانسته‌اند از طریق دستگاه‌های اینترنت اشیا به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

در گذشته، قانونی وضع شد تا رمزهای عبور پیش‌فرض یا استاندارد دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IOT) حذف شود. آخرین قانون درباره امنیت اینترنت اشیا درباره نصب برچسب هشدار روی دستگاه بود.

کشورهایی مانند سنگاپور و آلمان قبلا این قانون را اعمال کرده‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال بررسی قوانین مشابه هستند که تولیدکنندگان را ملزم می‌کند تا سطوح یا ویژگی‌های ایمنی دستگاه‌های IoT خود را با برچسب مشخص کنند.

9. رابط‌های کاربری و تجربه‌های جدید

با نفوذ اینترنت اشیاء (IOT) در بخش مصرف‌کننده، تولیدکنندگان شروع به بررسی رابط‌های جدید برای تعامل کاربران با آن‌ها کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها دیگر تمایلی به استفاده از صفحه نمایش لمسی روی دستگاه‌های هوشمند ندارند. بنابراین، در سال آینده شاهد رابط کاربری جدید و هیجان‌انگیزی خواهیم بود.

۱۰. فناوری‌های جدید اتصال

در سال گذشته، بسیاری از ارائه‌دهندگان، خدمات NBIOT را برای دستگاه‌های IOT ارائه کردند. انتظار می‌رود این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا کند. همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان فناوری‌های اتصال جدید را برای موارد استفاده خاص آزمایش کنند.

سخن پایانی

اینترنت اشیاء (IOT) بدون شک از زمان ظهور خود تحول بزرگی در صنایع مختلف ایجاد کرده است. امروزه، این فناوری در صندوق هوشمند، شرکت‌های تحویل بسته پستی برای مدیریت زمان بسته ارسالی و بسیاری از صنایع دیگر به‌کار می‌رود. آگاهی از آخرین ترندهای اینترنت اشیا به شما کمک می‌کند از این فناوری به نفع کسب‌وکارتان استفاده کنید.

تاریخ: ۱۴۰۲-۱۱-۱۸