... 90003132

آینده اینترنت اشیاء (IOT) چیست؟

آینده اینترنت اشیاء (IOT) چیست؟

در عصر تکنولوژیک امروزی، هیچ‌کس نمی‌تواند قابلیت‌های اینترنت اشیاء (IOT) در ایجاد جهانی یکپارچه و متصل به شبکه اینترنت را انکار کند. البته در اینجا منظور از یکپارچگی، متصل کردن افراد مختلف از طریق شبکه اینترنت نیست. اینترنت اشیا این قابلیت را دارد که دارایی‌های غیرزنده و اشیای مختلف را قادر ‌سازد تا از طریق شبکه‌های گسترده‌ به یکدیگر متصل شوند و اطلاعات و داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. احتمالا شما نیز در چند سال اخیر زمزمه‌هایی را درباره ساخت شهر هوشمند در مناطق مختلف جهان شنیده‌اید. ساخت این شهرها و ایجاد ارتباط میان دارایی‌های غیرزنده از طریق اینترنت اشیا امکان‌پذیر است. در این مطلب، قصد داریم تا به آینده اینترنت اشیاء (IOT) نگاهی بیندازیم.

تاثیر اینترنت اشیاء (IOT) بر لجستیک

با بررسی و ارزیابی دقیق فرآیندهای درگیر در صنایع لجستیکی، می‌توانیم به سادگی تاثیر اینترنت اشیاء (IOT) را بر تمامی این فرایندها مشاهده کنیم. اینترنت اشیاء (IOT) به شرکت‌ها و مجموعه‌های لجستیکی اجازه داده است تا عملیات مربوط به انبارداری را خودکار کنند، فرایند حمل‌ونقل کالاهای مختلف را بهبود ببخشند و در نهایت از تحویل به موقع بار و محصولات اطمینان حاصل کنند. به همین علت است که گفته می‌شود اینترنت اشیاء (IOT) می‌تواند فرایند ارسال و دریافت بسته پستی در شرکت‌های پست را به طور کامل متحول کند.

بسیاری از مردم ادغام و یکپارچه‌سازی اینترنت اشیاء (IOT) با صنایع لجستیک را بسیار پرهزینه می‌دانند و تصور می‌کنند که این فرایند نمی‌تواند از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. با این وجود، پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این حوزه نشان می‌دهند که مزایای ادغام هوش مصنوعی با صنایع لجستیکی از هزینه یکپارچه‌سازی آن بسیار بیشتر است. همچنین، باید به این نکته توجه کرد که تنها بخشی از بودجه ادغام و یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی با این صنایع، صرف سیستم نگهداری از اینترنت اشیا می‌شود. بنابراین هنگامی که یک سیستم IOT به طور کامل با صنعت مورد نظر ادغام و یکپارچه شود، می‌تواند برای مدت زمان طولانی کار کند.

از مهم‌ترین مزایای ادغام هوش مصنوعی با صنایع لجستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت نظارت بر شاخص‌های کلیدی عملکرد و پارامترهای اساسی که بر دارایی‌ها تأثیر می‌گذارند.
  • دریافت هشدارهای زنده و لحظه‌ای در مورد جوانب مختلفی که ممکن است بر توزیع مؤثر اثرگذار باشند.
  • کمک به شناسایی ناکارآمدی‌هایی که ممکن است منجر به بروز تاخیر در روند تحویل شود. این مورد می‌تواند در بحث حمل‌ونقل و ارسال و دریافت بسته پستی بسیار موثر باشد.
  • امکان‌ خودکارسازی فرآیندهای مختلف برای کاهش یا حذف کامل خطاهای انسانی، کاهش مداخلات انسانی، کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت.

آینده اینترنت اشیاء (IOT) در صنایع لجستیک

در آینده‌ای نزدیک، شرکت‌های لجستیک می‌توانند با دسترسی به حجم عظیم داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی که روی دارایی‌های غیرزنده نصب می‌شوند و همچنین به کمک قابلیت‌ و ظرفیت‌های محاسبات ابری (Cloud Computing) این داده‌ها را پردازش کنند و در نهایت به بینش مفیدی برسند. آن‌ها می‌توانند از این طریق عملیات خود را اصلاح کنند و تصمیمات هوشمندانه‌ای را برای بهبود کارایی کلی شرکت خود بگیرند.

آینده اینترنت اشیاء (IOT) در بازارهای مختلف

برای استقرار اینترنت اشیا در بازارهای مختلف، تحلیل صحیح جزئیات پیاده‌سازی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هیچ تیم یا واحد فناوری اطلاعات نمی‌تواند در تمامی موارد کاربردهای اینترنت اشیاء (IOT) به درجه تخصص برسد. به زبان ساده‌تر، هیچ یک از تیم‌های فعال در حوزه IT نمی‌توانند امکان استفاده از اینترنت اشیا را در تمامی بازارها و صنایع فراهم کنند. زیرا پیش‌نیازهای ادغام و یکپارچه‌سازی اینترنت اشیاء (IOT) در بازارهای مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، الزامات یک راه‌اندازی و ادغام اینترنت اشیا برای واحدهای صنعتی با الزامات و پیش‌نیازهای لازم برای ادغام IOT با ابزارها و لوازم پوشیدنی و دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی هوشمند متفاوت است.

بازارهای مبتنی بر اینترنت اشیا، با ارائه یک لیست متمرکز از راه حل‌های خود برای اجرایی کردن پروژه‌های خاص، در آینده‌ای نزدیک این چالش بزرگ را برطرف می‌کنند. امروزه، بازارهای مختلف در حال ساده‌سازی فرایند استقرار سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء (IOT) در سطح تولید محصولات و کالاها هستند. پیش‌بینی می‌شود که ورود سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا بتواند با کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی به حفاظت از محیط زیست نیز کمک کند. به هر حال، حفاظت از محیط زیست باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی هر بازار و صنعتی در نظر گرفته شود.

در صنعت پست و لجستیک نیز، با استفاده از فناوری‌های جدید مانند استفاده از لاکرهای هوشمند، انجام اتوماسیون مراحل تحویل، استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، می‌توان سرعت حمل‌ونقل کالا و دریافت بسته پستی را افزایش داد که بهبود فرایند تحویل و رضایت مشتری را به همراه دارد. همچنین با استفاده از روش‌های نوین تحویل می‌توان به سمت حفاظت بیشتر از محیط زیست قدم برداشت.

شرکت جابار با ارائه‌ی لاکرهای هوشمند جهت دریافت مرسولات پستی، توانسته قدم بزرگی جهت هوشمندسازی حوزه پست و لجستیک و تجارت الکترونیک بردارد.

تلفیق اینترنت اشیاء (IOT) با هوش مصنوعی

به طور کلی، یکی از دلایل اصلی توسعه اینترنت اشیا، تحلیل داده‌ها به منظور کمک برای تصمیم‌گیری بهتر عنوان می‌شود. از موارد دیگری که می‌توانند به طرز چشمگیری در بهبود فرایند تحلیل داده‌ها به ما کمک کنند، می‌توان به هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (Machine Learning) اشاره کرد. همچنین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنار افزایش بهره‌وری اینترنت اشیاء (IOT) می‌توانند به بهبود روند یادگیری خود نیز کمک کنند. تلفیق اینترنت اشیا با هوش مصنوعی می‌تواند برای رسیدن به اهداف بزرگی مانند ساخت شهر هوشمند، حفاظت از محیط زیست و… کمک کند. زیرا تلفیق این دو مفهوم می‌تواند باعث بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری و بازدهی در تمامی حوزه‌ها شود.

در ادامه با برخی از مزایای تلفیق AI با اینترنت اشیا برای توسعه جهان هوشمند آینده آشنا می‌شویم:

  • کمک به بهبود بازرسی‌های بصری و کنترل کیفی: ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا می‌توانند داده‌های با کیفیت بالا را به کمک یادگیری ماشین و بینایی رایانه‌ای برای بازرسی بصری و کنترل کیفی، جمع‌آوری کنند. به عنوان مثال، به کمک اینترنت اشیا می‌توان آسیب‌های واردشده به بسته‌های پستی یا نقص‌های محصولات تولیدشده را شناسایی کرد.
  • مدیریت ترافیک: اینترنت اشیاء (IOT) که از هوش مصنوعی بهره می‌برد، بخش عمده‌ای از برنامه‌های ما برای ساخت شهر هوشمند را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال، تلفیق IOT و AI می‌تواند امکان مدیریت ترافیک در شهرهای هوشمند آینده را فراهم کند.

اینترنت اشیا؛ هوشمندسازی همه‌چیز!

اینترنت اشیاء (IOT)مبحثی گسترده و پیچیده پیرامون گسترش شبکه اینترنت و امکان متصل کردن دارایی‌های غیرزنده‌ای فراتر از رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند به این شبکه است. توسعه و پیشرفت اینترنت اشیا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تمام جهان را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. می‌توان از اینترنت اشیاء (IOT)برای بهبود فرایندهای تولید در صنایع، افزایش سرعت حمل‌ونقل کالا و دریافت بسته پستی در شرکت‌های پستی، ساخت شهرهای هوشمند و… استفاده کرد.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۸-۲۹