ارسال هوشمند بسته پستی

ارسال هوشمند بسته پستی به استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوشمند، در جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در راستای بهینه‌سازی فرآیندهای تحویل سالم و به موقع بسته‌ها اشاره دارد. سیستم‌های ارسال هوشمند بسته پستی می‌توانند شامل مواردی مانند ردیابی و نظارت محموله‌ها با استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا (IOT)، برنامه‌ریزی خودکار و بهینه‌سازی مسیر و پلتفرم‌های دیجیتال برای اتصال مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات پست و لجستیک باشند.

تحویل هوشمند بسته با رشد تجارت الکترونیک و افزایش تقاضا برای خدمات تحویل سریع و مطمئن اهمیت زیادی پیدا کرده است. با بهینه‌سازی فرآیند ارسال بسته پستی، کسب و کارها می توانند بهره‌وری نیروی کار و منابع خود را به حداکثر رسانده، هزینه ها را کاهش دهند و تجربه بهتری برای مشتری ایجاد کنند.

روش‌های هوشمند ارسال بسته پستی

روش‌های هوشمند ارسال بسته پستی به استفاده از فناوری‌ها و استراتژی‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی مرحله نهایی سفر بسته، از مرکز توزیع تا مقصد نهایی آن اشاره دارد. برخی از روش‌های هوشمند تحویل بسته در نقطه تحویل (Last Mile ) عبارتند از:

استفاده از لاکرهای هوشمند یا کمد هوشمند شهری:

سیستم‌های خودکاری هستند که به مشتریان اجازه می‌دهند بسته‌ها را بدون نیاز به حضور فردی جهت تحویل‌ دادن بسته، در زمان و مکان دلخواه مرسوله خود را دریافت کنند.

نرم‌افزار بهینه‌سازی مسیر:

ارائه دهندگان خدمات پست و لجستیک می‌توانند از نرم‌افزارهایی برای بهینه‌سازی مسیرهای خود با هدف به حداکثر رساندن کارایی و سرعت ارسال بسته پستی استفاده کنند و زمان و هزینه‌های تحویل را کاهش دهند.

ردیابی و نظارت حمل و نقل:

فناوری‌های ردیابی بسته‌ها مانند GPS و RFID می‌توانند به ارائه‌دهندگان خدمات پستی کمک کنند تا بسته‌های خود را به صورت آنلاین پیگیری کنند و به آن‌ها امکان ارائه تخمین‌های دقیق زمان تحویل را می‌دهند و خطر گم شدن یا سرقت بسته‌ها را به حداقل می‌رسانند.

استفاده از شبکه‌های تحویل جمعی:

شرکت‌هایی مانند Uber و Postmates شبکه‌های تحویل جمعی ایجاد کرده‌اند که در آن افراد می‌توانند برای تحویل بسته‌ها در اوقات فراغت خود ثبت نام کنن. همچنین آن‌ها به عنوان پیمانکاران مستقل، با استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود می‌توانند بسته‌ها را در مناطق محلی خود تحویل دهند. شبکه‌های تحویل جمعی، دارای مزایای زیادی از جمله صرفه‌جویی در هزینه، انعطاف‌پذیری و سرعت ارسال بسته است.

مدیریت تمامی پیمانکاران مستقل از طریق هوش مصنوعی امکان‌پذیر است و می‌توان از طریق بررسی سرعت تحویل و موارد دیگر به پیمانکاران امتیازاتی داده و برای تشویق آنان برنامه‌ریزی نمود.

به طور کلی، روش‌های هوشمند تحویل بسته نقطه تحویل، همه در مورد استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهینه‌سازی فرآیندهای تحویل، کاهش هزینه‌ها و ایجاد تجربه بهتر برای مشتری است.

مزیت‌های استفاده از جابار

لاکرهای هوشمند می‌توانند چندین مزیت را برای خرده‌فروشان و مشتریان آنان ارائه دهند. در اینجا به بررسی برخی از مهم‌ترین‌ها می‌پردازیم:

راحتی:

لاکرهای هوشمند جابار راهی راحت و منعطف را جهت دریافت بسته‌، به مشتریان ارائه می‌دهند. مشتریان فروشگاه‌های آنلاین و شرکت‌های عرضه خدمات پستی (کوریرها) می‌توانند در  زمان و مکان دلخواه خود، بسته را دریافت کنند و دیگر منتظر  مامور ارسال در یک بازه زمانی نامشخص و محدود در یک مکان نمانند.

امنیت:

جابار اغلب در مکان‌های امنی مانند داخل یک مرکز خرید یا ساختمان و… قرار گرفته است و ۲۴ ساعته توسط دوربین‌های مدار بسته تحت نظارت و کنترل است.

صرفه‌جویی در هزینه:

با استفاده از جابار، خرده‌فروشان می‌توانند در هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، نیروی کار مرتبط در تحویل مرسولات (پیک‌یاران) صرفه‌جویی کنند.

کارایی بهبود یافته:

لاکرهای‌هوشمند برای شرکت‌های کوریری این امکان را فراهم ساخته تا به طور هم‌زمان چندین بسته را در یک محل داخل لاکرها بارگذاری کنند. همچنین به جای تحویل جداگانه چندین مرسوله در چندین آدرس، زمان تحویل مرسولات را کاهش دهد.

کاهش اثرات زیست محیطی:

لاکرهای هوشمند می‌توانند، با کاهش تردد وسایل حمل و نقل جهت ارسال بسته‌ها، اثرات زیست محیطی حمل و نقل را کم کنند. همچنین در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای موثر واقع شود.

به طور کلی، جابار چندین مزیت کلیدی را هم برای فعالان حوزه پست و لجستیک و فروشگاه‌های آنلاین و همچنین مشتریان آن‌ها ارائه کرده است. برای آشنایی بیشتر با این مزایا به مقاله فعالان حوزه تجارت الکترونیک و فعالین پستی، جابار چه کمکی به شما می‌کند؟ مراجعه نمایید.

لزوم استفاده از جابار

با توجه به مزایای ذکر شده، محصول و سرویس‌های جابار ، راهکاری مدرن و هوشمند به شرکت‌های پستی و فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین مشتریان آن‌ها ارائه کرده است. به دلیل کاهش هزینه‌ها، افزایش ظرفیت ارسال مرسولات در طی روز، امکان ارسال سریع مرسولات به مشتری و… استفاده از لاکر‌های هوشمند جابار ، به‌عنوان یک راهکار نوین و کارآمد، به فعالان زنجیره تامین پیشنهاد می‌شود.

برخی از چالش‌های پیش رو در ارسال بسته پستی 

تاخیر در ارسال بسته و هزینه‌های حمل و نقل بالا با توجه به افزایش درخواست مشتریان، چالش مشترکی بین تمام فعالان حوزه پست، لجستیک و تجارت الکترونیک در سرتاسر دنیاست.

تأخیر در ارسال بسته، مشتریان را ناراضی کرده و بر شهرت کسب و کار تأثیر منفی می‌گذارد.

هزینه‌های حمل و نقل در نقطه تحویل(Last Mile)، به طور قابل توجهی بالاست. این موضوع می‌تواند بر حاشیه سود تأثیر بگذارد و برای مشتریان نیز در هزینه کلی خرید آن‌ها افزایش ایجاد کند.

برای گذر از  این چالش‌ها راهی جز حرکت به سمت دنیای هوشمند، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز  نیست.

با درک و مدیریت مؤثر ، کسب‌وکارها می‌توانند با موفقیت در چشم‌انداز جهانی حمل و نقل حرکت کنند. همواره جابه‌جایی مرسولات پستی، یکی از مسائل مهم در حوزه تجارت بین‌المللی و داخلی بوده است. استفاده از راهکارهای نوین، برای کاهش چالش‌های مربوط به ارسال بسته ضروری است.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۲۰