لاکرهای هوشمند چگونه باعث کاهش هزینه‌ ارسال می‌شوند؟

تقاضا برای خدمات پستی طی سال‌های اخیر از طرف کسب‌وکارهای آنلاین بسیار افزایش پیدا کرده است. به علت افزایش محبوبیت خرید آنلاین، بسیاری از کسب‌وکارها محصولات خود را از طریق اینترنت می‌فروشند و به همین خاطر به خدمات پستی برای ارسال آن‌ها نیاز دارند. ارسال مرسولات پستی در کنار پیچیده بودن، هزینه نسبتا بالایی نیز برای کسب‌وکارهای آنلاین دارند. شرکت‌های عرضه خدمات پستی (کوریر) باید مسافت متعدد و طولانی را برای ارسال مرسولات پستی خود طی کنند. راهکارهایی برای کاهش هزینه ارسال این مرسولات وجود دارند که برخی از آن‌ها می‌توانند به شکلی موثری واقع شوند. در این مطلب با عوامل موثر بر کاهش هزینه ارسال مرسولات پستی و بهترین راهکار ها آشنا می‌شویم.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارسال بسته‌های پستی

برای این که بهترین راهکار کاهش هزینه خدمات پستی را معرفی کنیم، در ابتدا باید با عوامل تاثیرگذار روی هزینه ارسال آشنا شویم. به‌طور کلی مسافت میان مرکز توزیع،نقطه قبول و مقصد نهایی، هزینه ناوگان حمل‌ونقل و هزینه‌های مرجوعی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه خدمات پستی به‌شمار می‌آیند. راهکاری می‌تواند موثر در کاهش هزینه ارسال باشد که بتواند اثرگذاری این عوامل را تا حد امکان کاهش دهد.

به عبارت دیگر، این راهکار باید بتواند بعد مسافت را کاهش داده و در زمان و تعداد ناوگان حمل‌ونقل مصرفی صرفه‌جویی کند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، پیدا کردن چنین راهکاری بسیار دشوار است. چرا که بعد مسافت مرکز توزیع  تا نقطه قبول شرکت کوریری و مقصد همواره یکی از چالش‌های اصلی برای کسب‌وکارهای آنلاین بوده است. در ادامه با عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارسال آشنا می‌شویم.

فاصله میان مرکز توزیع، نقطه قبول تا مقصد

اصلا عجیب نیست که هرچه فاصله میان مرکز توزیع (انبار) یک کسب‌وکار با نقطه قبول یا همان مرکز ارائه‌دهنده خدمات پستی بیشتر باشد، هزینه ارسال بیشتر خواهد شد. چرا که کسب‌وکارها باید مسافت بیشتری را برای ارسال کالاهای خود طی کنند و در نتیجه هزینه نیروی انسانی و ناوگان حمل‌ونقل آن‌ها بیشتر می‌شود. باید اشاره کرد که پراکندگی نقاط قبول در سطح شهر نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. بسیاری از کسب‌وکارها به‌جای استفاده از خدمات شرکت‌های پستی، به‌صورت مستقل کالاهای خود را برای مشتریان ارسال می‌کنند. در نتیجه باید در هر روز، کالاها را به ده‌ها نقطه درون شهری تحویل داده شود.
هرچه فاصله و پراکندگی نقاط زنجیره تامین بیشتر باشد، هزینه ارسال بیشتر خواهد بود و کاهش آن دشوارتر می‌شود. به همین خاطر برای انتخاب یک راهکار مناسب برای کاهش هزینه ارسال، باید تا حد امکان مسافت میان نقطه قبول تا نقطه تحویل را کاهش داد.

هزینه سوخت ناوگان حمل‌ونقل

یکی از اثرات جانبی افزایش بعد مسافتی، افزایش هزینه سوخت ناوگان حمل‌ونقل است. چرا که برای جابه‌جایی مرسولات، ناوگان حمل‌ونقل کسب‌وکارهای آنلاین باید مسافت بسیار زیادی را طی کنند و در نتیجه مصرف سوخت آن‌ها به‌شدت بالا می‌رود. درواقع هزینه سوخت را می‌توان یکی از هزینه‌های عملیاتی کسب‌وکارهای آنلاین و شرکت‌های عرضه خدمات پستی دانست. اما یک راهکار مناسب برای کاهش هزینه ارسال، باید بتواند هزینه سوخت ناوگان حمل‌ونقل را نیز به شکل موثر و محسوسی کاهش داد.
باید اشاره کرد که افزایش مسافت، در کنار افزایش هزینه سوخت، یک اثر افزایشی دیگر نیز دارد. با افزایش مسافت میان این نقاط مختلف این زنجیره، کسب‌وکارها باید هزینه بیشتری برای نیروی انسانی خود پرداخت کنند که این امر نیز می‌تواند به‌شدت هزینه ارسال را افزایش دهد.

لاکرهای هوشمند چگونه باعث کاهش هزینه ارسال می‌شوند؟

بعد از آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارسال، نوبت آن است که با بهترین راهکار کاهش هزینه آشنا شویم. استفاده از لاکرهای هوشمند را می‌توان یک راهکار مدرن، فناورانه و بسیار موثر در کاهش هزینه‌های خدمات پستی دانست. البته باید اشاره کرد که راهکارهای دیگری مانند استفاده از اینترنت اشیا (IOT)، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل برقی و استفاده از پهپادها برای کاهش هزینه‌های ارسال وجود دارند؛ اما لاکرهای هوشمند در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین راهکار کاهش هزینه ارسال به‌شمار می‌آیند.
اما لاکر هوشمند پستی دقیقا چیست و چگونه می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های ارسال شود؟
لاکرهای هوشمند در واقع صندوق یا محفظه‌هایی هستند که در نقاط پررفت‌وآمد شهر نصب می‌شوند. این لاکرها دارای یک سیستم هوشمند هستند که به صورت خودکار قابلیت ارائه خدمات به مشتریان را دارد. کسب‌وکارها می‌توانند مرسولات پستی خود را در این لاکرها بارگذاری کنند و سپس شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی (کوریرها) مرسولات را تحویل گرفته و به نقطه تحویل جابه‌جا کنند.
لاکرهای هوشمند به شکل زیر باعث کاهش هزینه خدمات پستی می‌شوند:

• کاهش هزینه ارسال با کم کردن مسافت میان نقطه قبول (پذیرش) و مرکز توزیع:

لاکرهای هوشمند در بسیاری از نقاط شهر نصب می‌شوند. در نتیجه کسب‌وکارها می‌توانند نزدیک‌ترین لاکر به مرکز توزیع (انبار) خود را انتخاب کرده و مرسولات را در آن بارگذاری کنند. در نتیجه این کار، کسب‌وکارها برای ارسال مرسولات خود به مراکز پستی مراجعه نخواهند کرد.

• کاهش هزینه ارسال با کم کردن پراکندگی نقاط تحویل:

اگر کسب‌وکارها از ناوگان حمل‌ونقل خود برای تحویل مرسولات پستی استفاده می‌کنند، استفاده از لاکرهای هوشمند برای آن‌ها نیز از نظر هزینه بسیار مناسب خواهد بود. چرا که کسب‌وکارها می‌توانند تمام سفارشات یک منطقه بزرگ شهر را تنها در یک نقطه تحویل دهند و در هزینه‌های ارسال خود به صورت محسوسی صرفه‌جویی کنند.

• کاهش هزینه ارسال با کم کردن هزینه ناوگان حمل‌ونقل و نیروی انسانی:

با کاهش مسافت و پراکندگی از طریق متمرکز شدن چندین مقصد در یک ایستگاه لاکر، هزینه‌های سوخت و حتی تعداد ناوگان‌های حمل‌ونقل و نیروی انسانی به حداقل می‌رسد. دقیقا به همین خاطر است که استفاده از لاکرهای هوشمند، بهترین راهکار برای کاهش هزینه ارسال است.

با لاکرهای هوشمند جابار، هزینه ارسال برای شرکت‌های عرضه خدمات پستی بسیار کاهش پیدا می‌کند

لاکرهای هوشمند جابار در ده‌ها نقطه از شهر تهران نصب شده‌اند تا شرکت‌های عرضه خدمات پستی بتوانند در هزینه‌های ارسال خود صرفه‌جویی کنند. برای مثال، لاکرهای هوشمند جابار را می‌توان در اکثر مراکز اصلی شهرها و یا مراکز خرید مشاهده و از آن‌ها برای ارسال و یا دریافت مرسولات استفاده کرد. اگر به دنبال کاهش هزینه‌های ارسال خود هستید، قطعا بارگذاری مرسولات در لاکرهای هوشمند جابار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین باید اشاره کرد که لاکرهای هوشمند جابار به‌عنوان نقطه قبول (پذیرش)، نقطه تحویل (برداشت) و مقصد دوم تحویل (برداشت) استفاده می‌شوند.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۲۴