... 90003132

راه‌حل‌هایی برای بهبود مدیریت دریافت و تحویل مرسولات‌ پستی

دریافت و تحویل مرسولات پستی را می‌توان یکی از عوامل اصلی کاهش سرعت ارائه خدمات پست و لجستیک دانست. چرا که به علت گستردگی بسیار بالای نقاط تحویل و دریافت و همچنین محدودیت‌های ناوگان حمل‌ونقل شرکت‌های پستی، مدیریت دریافت و تحویل بسته پستی بسیار دشوار بوده است. حال باید گفت که با افزایش تقاضا برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، این چالش شدت بیشتری پیدا کرده است. به همین خاطر، در این مطلب مهم‌ترین و بهترین راه‌حل‌ها را برای بهبود مدیریت دریافت و تحویل مرسولات پستی و تسهیل فرآیند توزیع بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین چالش‌ها در زمینه بهبود مدیریت دریافت و تحویل مرسولات‌ پستی

قبل از این که به سراغ بررسی راه‌حل‌های بهبود مدیریت و تسهیل توزیع مرسولات پستی برویم، بهتر است کمی با چالش‌های اصلی در این زمینه آشنا شویم. در مرحله اول، گستردگی شهرها و مشتریان، بزرگ‌ترین چالش برای مدیریت دریافت و تحویل بسته پستی به‌شمار می‌آید. این گستردگی در ابتدا باعث تعدد و طولانی‌تر شدن مسیرهای دریافت و تحویل و در مرحله بعد باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. از طرف دیگر، تحویل بسته پستی به مشتریانی که در محل حضور ندارند نیز یک چالش بسیار جدی به‌شمار می‌آید. اما بهترین راه‌حل برای مقابله با این چالش‌ها چیست؟ شرکت‌های پست و لجستیک چگونه می‌توانند فرایند توزیع مرسولات پستی را به شکلی بهینه مدیریت کنند؟

برای مطالعه مقاله‌ی “نقش لاکرهای هوشمند در تسهیل فرآیند توزیع چیست؟“، کلیک کنید.

بهترین راهکارهای مدیریت و دریافت تحویل مرسولات پستی کدامند؟

یکی از بهترین و مدرن‌ترین راهکارها برای تسهیل توزیع سفارشات فروشگاه‌های اینترنتی و مرسولات پستی، استفاده از کراود شیپینگ (Crowdshipping) است. این اصطلاح به معنای استفاده از مشتریان برای دریافت و یا تحویل مرسولات پستی است. برای پیاده‌سازی کراود شیپینگ به منظور مدیریت دریافت و تحویل، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از صندوق‌های تحویل و دریافت، سیستم‌های دسترسی کنترل‌شده، نقاط جمع‌آوری و البته لاکرهای هوشمند اشاره کرد. در ادامه با هر یک از این راهکارها به‌طور خلاصه آشنا می‌شویم.

صندوق‌های تحویل

 صندوق‌های تحویل به طور دائم روی دیواری در خارج از منزل مشتری نصب می‌شوند و دسترسی به آن‌ها با استفاده از کلید یا کد الکترونیکی امکان‌پذیر است. مشتری می‌تواند از طریق تلفن همراه یا ایمیل از تحویل مرسوله پستی خود مطلع شود. این باکس‌ها و یا صندوق‌ها بیشتر برای بسته‌های پستی کاربرد دارد، اما اگر جعبه‌ها کنترل دما داشته باشند، می‌توان از آن‌ها برای تحویل و دریافت سفارشات غذا نیز استفاده کرد.

نقاط جمع‌آوری

راهکار نقاط جمع‌آوری بر اساس استفاده از مکان‌هایی غیر از خانه مشتریان که کالاها به آن‌ها تحویل داده می‌شود (نزدیک‌ترین اداره پست، فروشگاه یا پمپ بنزین که عموما ساعات کاری طولانی دارند). در ادامه کالاها توسط خرده‌فروش یا شرکت خدمات پستی در محل قرار داده شده و به مشتری اطلاع داده می‌شود که سفارش او آماده جمع‌آوری است. مشتریان می‌توانند با مرکز جمع‌آوری هماهنگ کنند تا کالا به منزل تحویل داده شود و یا خود جهت دریافت بسته به مرکز جمع‌آوری مراجعه کنند. استفاده از نقاط جمع‌آوری منجر می‌شود تا تعداد مکان‌های تحویل و تراکم آن‌ها کم‌تر شود و یک گزینه ایده‌آل دیگر برای مدیریت دریافت و تحویل به‌شمار می‌آید.

لاکرهای هوشمند

لاکرهای هوشمند به‌عنوان یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت دریافت و تحویل مرسولات پستی، شباهت زیادی به نقاط جمع‌آوری دارند. با این تفاوت که در نقاط پرتردد شهر مانند ترمینال‌ها، مجتمع‌های تجاری، مراکز خرید، ایستگاه‌های راه‌آهن و… نصب می‌شوند. مشتریان به یک کمد خاص دسترسی ندارند و بسته به هر بار استفاده از لاکرهای هوشمند، آن‌ها می‌توانند یک لاکر را متناسب با ابعاد بسته خود رزرو کرده و در زمان و مکان دلخواه مرسوله را دریافت نمایند. هر لاکر دارای یک قفل الکترونیکی است که مشتری برای بازگشایی آن به یک کد اختصاصی دسترسی دارد. این کد توسط فروشگاه آنلاین و یا شرکت پستی پس از بارگذاری بسته داخل لاکر  برای مشتری ارسال خواهد شد. لاکرهای هوشمند در کنار تسهیل فرآیند توزیع و مدیریت دریافت و تحویل، مزایای بی‌شماری برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی و همچنین مشتریان آن‌ها دارند.

لاکرهای هوشمند؛ بهترین گزینه برای بهبود مدیریت دریافت و تحویل

همان‌طور که عنوان شد، لاکرهای هوشمند بهترین گزینه برای تسهیل توزیع مرسولات فروشگاه‌های اینترنتی، ‌تسهیل فرآیند توزیع و در نهایت مدیریت دریافت و تحویل بسته‌های پستی به شکل بهینه هستند. به همین خاطر بهتر است کمی بیشتر با این لاکرها آشنا شویم. به‌طور کلی لاکرهای هوشمند به مشتریان امکان انعطاف‌پذیری بیشتری در زمان خرید اینترنتی می‌دهند. چرا که آن‌ها می‌توانند مرسولات پستی خود را در بازه‌ی زمانی و نقطه دلخواه تحویل بگیرند. در نتیجه این کار، مشتریان می‌توانند به‌خوبی در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنند.

باید اشاره کرد که تحویل مرسولات پستی در لاکرهای هوشمند به این معنی است که یک خودرو و یا موتور می‌تواند چندین بسته پستی را تنها در یک نقطه تحویل دهد. این کار باعث افزایش سرعت تحویل بسته‌های پستی فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود. از طرف دیگر، شرکت‌های پست و لجستیک نیز می‌توانند با استفاده از لاکرهای هوشمند، به‌خوبی در هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل و نیروی انسانی خود صرفه‌جویی کرده و خدمات بهینه‌تری را ارائه دهند.

برای مدیریت دریافت و تحویل، باید لاکرهای هوشمند را در کجا نصب کرد؟

لاکرهای هوشمند عموما در نقاط پررفت‌وآمد شهر مانند ایستگاه‌های مترو، ترمینال‌ها و مجتمع‌های تجاری نصب می‌شوند. اما به‌طور کلی پیشنهاد می‌شود که برای این کار از داده‌ها استفاده کرد. برای مثال، هر منطقه‌ای که میزان سفارشات آنلاین در آن بیشتر است، منطقه‌ای مناسب‌تر برای استقرار لاکر هوشمند به‌شمار می‌آید. همچنین لاکر هوشمند باید در نقطه‌ای مستقر شود که مشتریان بسته‌های پستی خود را بدون انحراف از مسیر اصلی‌شان تحویل بگیرند. لاکرهای هوشمند جابار  علاوه بر مجهز بودن به دوربین‌های نظارتی ۲۴ ساعته، در نقاطی که امنیت و نظارت بالایی دارند، استقرار دارد. همچون مراکز خرید که این موضوع به‌شدت موجب افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت یا تخریب لاکرها می‌شود.

با لاکرهای هوشمند جابار، مدیریت دریافت و تحویل آسان می‌شود

جابار به‌عنوان یک تسهیل‌گر در حوزه پست و لجستیک، دارای گسترده‌ترین شبکه ارائه‌دهنده خدمات لاکرهای هوشمند در کشور است. در صورتی که دارای فروشگاه آنلاین و یا فعال در حوزه پست و لجستیک هستید، می‌توانید از لاکرهای هوشمند جابار برای تحویل و دریافت مرسولات پستی استفاده کنید. به این صورت، علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، مدیریت بهتر و بهینه‌تر بر فرایند توزیع، تحویل و دریافت مرسولات پستی سازمان خود داشته باشید.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۶-۰۴