... 90003132

چالش‌های لست مایل دلیوری و نحوه غلبه بر آن‌ها

همانطور که مصرف کنندگان برای خرید نیازهای روزمره به خرید از فروشگاه‌های آنلاین جذب می‌شوند، صنعت لجستیک در حال شکوفایی است و افزایش تقاضا منجر به ایجاد چالش‌هایی در لست مایل دلیوری شده است. این بخش مهمی از مدیریت زنجیره تامین است، زیرا شامل فرآیند حمل و نقل از انبار به مشتریان است.

۶۱٪ از مشاغل تحویل مرسولات، بر این باورند که لست مایل دلیوری (Last Mile Delivery) ناکارآمدترین بخش زنجیره تامین آن‌ها است. تقاضای رو به رشد، نیاز به تحویل سریع، کارآمد و مقرون به صرفه محصولات و کالاها به مصرف کنندگان دارد. با گفتن این موضوع، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که شرکت‌های لجستیک با تعدادی چالش مواجه شوند.

در این مطلب با چالش‌های اصلی این زیرمجموعه لجستیک و راه‌های آسان برای مقابله با آن‌ها آشنا می‌شویم.

چرا لست مایل دلیوری برای کسب‌وکارهای لجستیک نگران‌کننده است؟

پس از فرست مایل دلیوری، فرایند لست مایل دلیوری نیز در حال تبدیل شدن به یک نگرانی در محیط کسب‌وکار در حال تغییر امروزی است. حمل‌ونقل کالا از یک مرکز توزیع به مقصد نهایی که اغلب درب منزل مشتری می‌باشد، توجه مشتریان و کسب‌وکارها را به خود جلب کرده است.

رشد شدید تجارت الکترونیک، به طور کامل روش خرید مردم را به طور چشم‌گیری تغییر داده است. این تغییر دیدگاه، منجر به افزایش قابل توجه حجم بسته‌ها شده که فشار بیشتری را بر شبکه‌های توزیع وارد می‌کند. انتظارات مشتریان برای خدمات سریع افزایش یافته است، زیرا آن‌ها به تحویل راحت و سریع عادت کرده‌اند. این مسئله فشار زیادی را بر کسب‌وکارها وارد می‌کند تا راه حل‌های سریع و موثری را ارائه دهند. این عناصر با هم نشان می‌دهند که توسعه رویکردهای جدید برای مقابله با پیچیدگی فرایند لست مایل دلیوری چقدر ضروری است و نیاز به جستجوی راه‌حل‌های کارآمد و پایدار را به وجود می‌آورند.

برای مطالعه مقاله‌ی “راه‌حل‌هایی برای بهبود مدیریت دریافت و تحویل مرسولات‌ پستی“، کلیک کنید.

لست مایل دلیوری چه چالش‌هایی را به همراه دارد؟

پس از فرست مایل دلیوری به‌عنوان مرحله اول لجستیک، لست مایل دلیوری به‌عنوان مرحله نهایی فرآیند تحویل کالا از یک مرکز توزیع تا درب منزل مشتری، درست مانند تمامی مراحل مدیریت سفارشات در زمینه لجستیک، چالش‌های متعددی را به همراه دارد که شرکت‌ها در صنعت لجستیک با آن روبه‌رو می‌شوند. در ادامه با این چالش‌ها آشنا می‌شویم.

ازدحام ترافیک

مناطق شهری به دلیل تراکم بالای وسایل نقلیه و زیرساخت‌های جاده‌ای ضعیف، در معرض تراکم شدید ترافیک هستند. از این رو زمان تحویل کالا، مصرف سوخت و همچنین هزینه‌های عملیاتی در نتیجه سرعت کمتر تحویل مرسولات افزایش می‌یابد. علاوه بر این، سفر در ترافیک سنگین ممکن است منجر به از دست رفتن مهلت‌های تحویل، نارضایتی مشتریان و کاهش کلی اثربخشی تحویل کالا شود. بنابراین امروزه نیاز به اقدامات اساسی در راستای ایجاد شهر هوشمند، بیشتر از قبل حس می‌شود.

برای مقابله با مشکل ترافیک و بهینه‌سازی مسیرها، کسب‌وکارها می‌توانند از اطلاعات ترافیک لحظه‌ای برای تعیین موثرترین مسیرها با استفاده از سیستم‌های پیشرفته بهره ببرند. این فناوری‌ها با ادغام الگوهای تاریخچه ترافیکی و به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای به رانندگان کمک می‌کنند تا ترافیک را دور بزنند و زمان تحویل کالا را کاهش دهند. 

هزینه‌های بالا

بخش لست مایل دلیوری، هم برای کسب‌وکار و هم برای مشتریان هزینه‌های بالایی را به همراه دارد. با افزایش ناگهانی تقاضا، کسب‌وکارها فرایند یکپارچه‌سازی زیرساخت‌ها برای رسیدگی به نیاز تحویل به موقع را پرهزینه می‌دانند. همچنین نبود نرم‌افزار باکیفیت برای تسهیل این فرایند، ساده کردن پیچیدگی‌های این مرحله را دشوارتر می‌کند. از این رو کسب‌وکارها باید بودجه مناسبی را برای مسیرهای پیچیده، توقف‌های اضافی، تحویل ناموفق، حقوق راننده و مدیریت صحیح ناوگان اختصاص دهند.

دسترسی محدود به مناطق دور افتاده

چالش‌های لجستیک زمانی به وجود می‌آیند که تحویل به مناطق دورافتاده یا روستایی ضعیف و ناکارآمد باشد. اگر برخی از مکان‌ها غیرقابل دسترسی باشند، ممکن است تحویل به تاخیر بیفتد یا با شکست روبه‌رو شود. برای مقابله با این موضوع، کسب‌وکارها باید مراکز توزیع منطقه‌ای را راه‌اندازی کنند که به مناطق روستایی نزدیک‌تر باشند. کسب‌وکارها می‌توانند فرآیند لست مایل دلیوری را ساده‌تر کرده و زمان‌های تحویل را تسریع کنند. با همکاری سرویس‌دهندگان با فروشگاه‌های محلی یا مراکز محلی به‌عنوان مراکز تحویل در مکان‌های دوردست، مشتریان می‌توانند به سفارش‌های خود دسترسی پیدا کنند.

تاخیر در تحویل

یکی از مشکلات عمده‌ای که کسب‌وکارها در زمینه حمل‌ونقل و تحویل کالا با آن روبه‌رو هستند، تاخیر در تحویل است. کسب‌وکارها زمانی متحمل هزینه می‌شوند که نتوانند موعد مقرر تحویل کالا را رعایت کنند. تاخیر در تحویل به شهرت یک برند آسیب می‌رساند، باعث کاهش مشتری می‌شود و به کلیت کسب‌وکار شما آسیب می‌رساند. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی مانند شهر هوشمند برای مقابله با این چالش باشید.

برای مطالعه مقاله “چگونه خدمات هوشمند دریافت را بهینه‌سازی کنیم؟“، کلیک کنید.

فناوری‌های قدیمی و منسوخ‌شده

اگر بدانید چه تعداد از شرکت‌های فعال در زمینه لجستیک هنوز به فناوری‌های قدیمی وابسته هستند، شگفت‌زده خواهید شد. حتی زمانی که شرکت‌ها مدرن می‌شوند، فرایند لست مایل دلیوری در این میان اغلب به دلایلی نادیده گرفته می‌شود و بیشتر بر روی فرست مایل دلیوری و بهینه‌سازی انبار تمرکز می‌کنند.

وقتی پیشرفت‌های موجود در زمینه حمل‌ونقل و تنوع ناوگان و گزینه‌های تحویل کالای امروزی را در نظر بگیرید، مطلقا هیچ توجیهی وجود ندارد. حتی با ساده‌ترین کارها مانند تجهیز رانندگان به دستگاه‌های GPS و نرم‌افزار ردیابی، می‌توان تحویل را در زمان واقعی ردیابی و بهینه کرد.

بهره‌وری کم

مبارزه برای حفظ رضایت مشتری باعث افزایش کارایی لست مایل دلیوری می‌شود. فرآیندهای ناکارآمد به‌ویژه در هنگام مدیریت تعداد سفارش‌های بالا، منجر به افزایش تاخیر در تحویل و عصبانیت مصرف‌کنندگان می‌شوند. برای حل این مشکل از نرم‌افزار مناسب برای خودکار کردن روند ارسال از انبار تا درب مشتری استفاده کنید.

بهینه‌سازی کامل فرایند لست مایل دلیوری با خدمات جابار

بهینه‌سازی کامل فرایند لست مایل دلیوری و مقابله با چالش‌های متعدد مدیریت سفارشات و تحویل کالا به مشتریان در زمینه لجستیک یک ضرورت است. شرکت جابار در همین راستا صندوق‌های الکترونیکی را برای بهینه‌سازی این فرایند و ایجاد شهر هوشمند ارائه می‌دهد. با استفاده از لاکر هوشمند جابار، ارائه‌دهندگان خدمات پست و لجستیک و تجارت الکترونیک می‌توانند منابع را به‌صورت هوشمند و بهینه‌ مدیریت کنند تا با بالا بردن میزان بهره‌وری، تعداد بیشتری مرسوله را در واحد زمان به دست مخاطبین برسانند. پس همین حالا با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید تا از خدمات جابار بهره‌مند شوید.

تاریخ: ۱۴۰۲-۰۷-۲۵